Aprilia Dorsoduro 900

Aprilia Dorsoduro je motocyklom pre radosť z jazdy. Jeho konštrukcia, zrodená z geniálnej intuície značky Aprilia, bola podriadená jedinému cieľu: poskytovať maximálne možné potešenie z jazdy na ceste vďaka skvelým prevádzkovým vlastnostiam v kategórii športových motocyklov a supermotardov. Výsledkom je skutočne výnimočný motocykel s vyspelými technickými riešeniami, ktorý sa svojou agilitou a športovými výkonmi radí na vrchol svojej kategórie. Na tom má svoj podiel nielen know-how značky Aprilia v oblasti efektívnej konštrukcie podvozku a vysokovýkonných motorov, ale aj spolupráca s pretekárskym oddelením Aprilia, ktoré získalo celkovo 54 titulov majstra sveta v najnáročnejších a najelitnejších disciplínach, z toho 7 v majstrovstvách sveta Supermoto.

Motocykel Dorsoduro 900 vychádza z tradičného zastúpenia značky Aprilia v tomto segmente a jeho exkluzivita pramení tiež z originálnych a inovatívnych technických riešení, medzi ktoré patrí kombinovaná konštrukcia rámu s oceľovými rúrkami a hliníkovými doskami, ktorá zaručuje motocyklu vynikajúcu ovládateľnosť a nekompromisnú charakteristiku pri prejazde zákrutou. Dvojvalec s valcami do V / 90° vykúzli úsmev na jazdcovej tvári pri každom pridaní plynu vďaka novej výkonovej charakteristike, ktorá umocňuje jeho charakter. Technickú výbavu modelu Dorsoduro 900 završuje citlivé elektronické riadenie, ktoré zahŕňa okrem elektronického ovládania škrtiacich klapiek „ride-by-wire“ s nastaviteľnou charakteristikou motora tiež protišmykový systém a ABS.

Design: rovnováha medzi tvarom a funkciou

Z dôvodu čo najväčšieho potešenia z jazdy je kapotáž nového Dorsodura redukovaná na nevyhnutné minimum, bez toho, aby obmedzili technické prvky, ktoré sú neodmysliteľnou súčasťou konštrukcie a dizajnu. Úzke prepojenie so svetom motoristického športu naznačujú napríklad chrániče rúk na riadidlách, plocha pre štartové číslo vpredu či dlhé a ploché sedlo, ktoré poskytuje za všetkých okolností najefektívnejšiu polohu za riadidlami a ponecháva veľký priestor pre pozdĺžny pohyb.

Zadná časť je jedným z najreprezentatívnejších estetických aspektov motocykla Dorsoduro. Jej elegantné štíhle tvary dopĺňa dvojité výfukové potrubie, čo pomáha aj lepšiemu rozloženiu hmotnosti. Rám a kryty hláv valcov, lakované červenou farbou, sú ďalším športovým prvkom výbavy. Odvážnu povrchovú úpravu kombinujú nové grafické prvky v úplne novom farebnom usporiadaní s odtieňom Adrenalinic Silver.

Lepšie výkonové parametre prepracovaného vidlicového dvojvalca

Aprilia vyvinula novú jednotku so zdvihovým objemom 900 cm3 na základe dvojvalca s valcami do V / 90° a zdvihovým objemom 750 cm3, ktorý je preslávený a obľúbený pre svoj charakter a spoľahlivosť. Cieľom bolo dosiahnuť vyššieho krútiaceho momentu a rýchlejších reakcií v oblastiach nízkych a stredných otáčok pre vzrušujúce zážitky z jazdy.

Motor Aprilia „V-twin“ bol za tým účelom v mnohých detailoch prepracovaný. Nového zdvihového objemu sa dosiahlo zväčšením zdvihu z 56,4 mm na 67,4 mm a ponechaním vŕtania bez zmeny (92 mm). Na základe tejto zmeny vrcholí krivka výkonu hodnotou 95,2 k pri 8750 min-1, ale dôležitejšia je hodnota maximálneho krútiaceho momentu, ktorá vzrástla z 82 Nm pri 4500 min-1 pri motore „V-twin“ 750 cm3 na 90 Nm pri 6500 min-1 u nového vidlicového dvojvalca so zdvihovým objemom 900 cm3. Táto hodnota predstavuje skutočný vrchol vo svojej kategórii. Avšak nejde len o maximum krútiaceho momentu, ale krivka má plochejší priebeh a je vždy vyššia než u predchádzajúceho motora. Vďaka tomu je samozrejme lepšia akcelerácia bez toho, aby tým bola ovplyvnená spoľahlivosť motora.

Hoci základná konštrukcia zostáva bezo zmeny – oba valce zvierajú uhol 90 stupňov, majú štyri ventily na valec ovládané dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave valcov a sú chladené kvapalinou – doznal nový motor rôznych zmien. Dôležitým krokom bolo zníženie trenia prostredníctvom úplne prepracovaných piestov. Ich plášť je teraz vybavený špeciálnym prvkom, ktorý znižuje trenie, zatiaľ čo nové piestne čapy znížili hmotnosť dielov, vykonávajúcich vratný pohyb. Taktiež nový kľukový hriadeľ má odlišné vyváženie.

Nové a účinnejšie mazanie s polosuchou skriňou znižuje straty výkonu mazania v dôsledku pôsobiacich síl a obmedzuje spotrebu a teplotu oleja. Vďaka tomu nie je potrebný chladič oleja. Motor tiež používa nové vstrekovače. Vylepšené tvorby zmesi vzduchu a paliva boli dosiahnuté zvýšením tlaku paliva. Tým sa znížila spotreba paliva a emisií, čo prispieva k tomu, že motor vyhovuje limitom emisnej normy Euro 4. Tento výsledok bol dosiahnutý aj vďaka výfukovej sústave s dvoma senzormi Lambda. Motor motocykla Aprilia Dorsoduro 900 je naviac vybavený automatickým dekompresorom, ktorý uľahčuje jeho spustenie za nízkych teplôt.

Sila, potrebná na ovládanie páky spojky, bola znížená o 15%, čo zvyšuje komfort ovládania. Všetky komponenty spojky boli navyše prepracované, pričom primárny prevod bol optimalizovaný pre maximálne využitie dostupného výkonu.

Aprilia Dorsoduro 900 je k dispozícii aj vo verzii s výkonom obmedzeným na 35 kW, ktorá je ideálna pre čerstvých držiteľov vodičského oprávnenia na motocykel.

Nová elektronická riadiaca jednotka

Elektronická riadiaca jednotka motora Marelli 7 SM je nová a výkonnejšia. Ide o rovnaký hardvér, ktorý sa používa v motocykloch s motormi V4 z Noale. Riadiaca jednotka komunikuje s novým systémom úplne elektronického ovládania škrtiacich klapiek „ride-by-wire,“ ktorý je kompletne integrovaný do rukoväte plynu. Tento systém umožňuje ešte precíznejšie riadenie tvorby zmesi paliva a vzduchu na základe mnohých parametrov, vrátane otáčok motora, zaradeného prevodového stupňa, prúdenia vzduchu (množstvo a rýchlosť), polohy rukoväte plynu a teploty. Vďaka tomu je jazda plynulejšia bez skokových reakcií na pridanie alebo ubratie plynu pre čo najlepšiu radosť z jazdy.

Systém je tiež o 550 gramov ľahší v porovnaní s predchádzajúcim systémom „ride-by-wire,“ ktorým bol vybavený model Dorsoduro 750.

Rovnako ako predchádzajúce modely, motorka má niekoľko jazdných režimov, ktoré zmenia charakter prenosu výkonu na vozovku. Nastavenie Šport poskytuje okamžitú a agresívnu reakciu na pridanie plynu; režim Touring zaisťuje plynulejšie reakcie, ktoré sú ideálne pre cestovanie a každodenné jazdy; charakteristika Rain znižuje dostupný výkon na cca 70 k, a je preto ideálny pre nepriaznivé poveternostné podmienky alebo klzké povrchy. Charakteristiku možno kedykoľvek zmeniť (aj za jazdy) jednoduchým stlačením tlačidla pre spustenie motora.

Dorsoduro 900 predstavuje nový protipreklzový systém Aprilia s tromi úrovňami nastaviteľnej citlivosti (systém možno navyše deaktivovať). Preklz zadného kolesa je obmedzený úpravou zapaľovania a polohy škrtiacich klapiek. Protipreklzový systém Aprilia modelu Dorsoduro 900 je kombinovaný s dvojkanálovým protiblokovacím systémom ABS od spoločnosti Continental s vyspelým nastavením, ktoré umožňuje športovú jazdu. Rovnako funkciu ABS možné deaktivovať.

Lorenzo Savadori

Nová elektrická sústava zabezpečuje komunikáciu medzi riadiacou jednotkou motora a ďalšími riadiacimi systémami a novým digitálnym panelom prístrojov s farebným displejom TFT. Kompaktná jednotka s 4,3″ displejom zahŕňa rozmanité informácie, ktoré sú za každých okolností dobre čitateľné vďaka schopnosti prispôsobiť pozadie a farby fontov podmienkam, ktoré sníma senzor svetla.

Medzi zobrazované informácie patria: otáčkomer, rýchlomer, ukazovateľ zaradeného prevodového stupňa, teplota chladiacej kvapaliny, zvolená charakteristika motora a hodiny. Pomocou praktického joysticku MODE pre ovládanie elektronických funkcií na ľavej strane môže jazdec prechádzať ponukami menu a nastavovať nasledujúce parametre: ukazovateľ najazdených kilometrov, nastavenie protišmykového systému, ABS ON (iba u stojaceho motocykla), MENU (iba u stojaceho motocykla), denné záznamy A a B – prejdené kilometre, čas jazdy, najvyššia rýchlosť, priemerná rýchlosť, priemerná spotreba paliva, okamžitá spotreba paliva, dojazd.

Jedným z prvkov výbavy na želanie je montážna sada AMP, multimediálna platforma Aprilia, ktorá prepojí chytrý telefón s vozidlom, aby mohol jazdec využívať výnimočné množstvo užitočných prevádzkových informácií. Nové prístroje umožnia sledovať na displeji všetky dáta, týkajúce sa telefónnych hovorov, ako aj informácie o používaní komunikačného zariadenia alebo o prehrávaných zvukových súboroch.

Konštrukcia podvozku: lepšie jazdné vlastnosti a ovládateľnosť

Podvozok modelu Dorsoduro 900 poskytuje vysokú úroveň efektivity, vyvážené nastavenie, tuhú charakteristiku odpruženia a precíznosť dokonca aj pri extrémnej jazde na pretekárskom okruhu. Zároveň však umožňuje ľahké a intuitívne riadenie v každodennej prevádzke, čím nadväzuje na dobré podvozky predchádzajúcich modelov. Zároveň využila znalostí z majstrovstiev sveta Supermoto.

Rúrková konštrukcia hornej časti oceľového rámu (teraz lakovaná červeno, rovnako ako nosný rám sedla) je spojená so širokými bočnými doskami rámu z hliníkovej zliatiny pomocou špeciálnych vysokopevnostných skrutiek. Výsledkom je veľmi tuhý a ľahký skelet, najlepšie riešenie pre maximálne využitie výhod väčšieho zdvihového objemu vidlicového dvojvalca 900 cm3. Samozrejme, že takýto rám je aj estetický a podčiarkuje taliansky štýl.

Ďalším výnimočným technickým prvkom je šikmé uloženie tlmiča na pravej strane motocykla. Tlmiaca jednotka má nastaviteľné predpätie pružiny a hydraulické dorazy. Toto riešenie vytvorilo cenný priestor pre optimálne usporiadanie výfukového potrubia, bez toho by to ovplyvnilo dĺžku motocykla a zvýšilo tepelné zaťaženie tlmiča. Hliníková kyvná vidlica je dimenzovaná pre asymetrické zaťaženie v dôsledku bočného uloženia tlmiča a môže sa pochváliť charakteristikami torznej tuhosti a pružnosti, ktoré sú nepostrádateľné pre precíznosť jazdy a ovládateľnosť v prechodových fázach.

V konštrukcii modelu Dorsoduro 900 debutuje nová vidlica Kayaba (v kombinácii s nosníkmi riadenia z kovaného hliníka), ktorá má o 450 gramov nižšiu hmotnosť, nastaviteľné predpätie pružiny a lepšiu schopnosť odolávať zaťaženiu pri športovej jazde a pohlcovať rázy od nerovností povrchu vozovky. Vďaka tomu poskytuje vynikajúcu ovládateľnosť pri agresívnej jazde a vyššiu úroveň komfortu pri pokojnejšej jazde.

K celkovo vylepšeným vlastnostiam zavesenia oboch kolies modelu Dorsoduro 900 prispieva tiež nový pár kôl s tromi delenými lúčmi, ktoré sú o viac ako 2 kg ľahšie ako kolesá, ktorými je vybavený model Dorsoduro 750. Zníženie momentu zotrvačnosti vylepšuje ovládateľnosť a zrýchlenie, a optimalizuje celkové prevádzkové vlastnosti podvozku v dôsledku nižších neodpružených hmôt.

Konštrukcia podvozku najvyššej kvality motocykla Dorsoduro 900 je zavŕšená brzdovou sústavou, odvodenou od športových motocyklov. Predné brzdy spoliehajú na radiálne štvorpiestikové strmene a dvojicu oceľových plávajúcich kotúčov s priemerom 320 mm, ktoré sa vyznačujú nízkou hmotnosťou a zaručujú krátke brzdné dráhy a vynikajúce dávkovanie brzdného účinku. Zadný brzdový kotúč s priemerom 240 mm je zvieraný jednopiestikovým strmeňom. Predná i zadná časť brzdovej sústavy má „pancierové“ tlakové hadice brzdovej sústavy, odvodené z leteckej dopravy, ktoré eliminujú nežiadúce vlastnosti konvenčných gumových hadíc a zaručujú precíznosť a odolnosť voči slabnutiu brzdného účinku.

Sortiment originálneho príslušenstva Aprilia pre športovú jazdu i cestovanie

Pre model Dorsoduro 900 je tiež k dispozícii široký sortiment príslušenstva pre športovú jazdu i cestovanie. Prvá skupina doplnkov umocňuje športovú dušu a nezameniteľný pretekársky charakter motocyklov Aprilia. Do nej patria diely z hliníkových odliatkov, ako sú kryty nádržky brzdovej a spojkovej kvapaliny, páky brzdy a spojky, a zrkadlá s veľmi kvalitnou povrchovou úpravou CNC.

Príslušenstvo, zamerané na cestovanie, zvyšuje komfort modelu Dorsoduro 900. Do tejto skupiny patria komfortné sedlo, bočné brašne a bočné tašky na nádrž. Rovnako ako pre ostatné motocykle Aprilia sa dodáva multimediálna platforma Aprilia s konektivitou Bluetooth a rozhraním s ovládacími prvkami na riadidlách a novým displejom TFT. Tento systém umožňuje jazdcovi spravovať a zdieľať všetky informácie, od dát o športovejšej jazde až po cestovné informácie, vrátane dát o spotrebe paliva, trasách a rýchlostiach, podmienkach adhézie a polohách servisných partnerov značky Aprilia.

Technické údaje

MotorAprilia V90 Pozdĺžne uložený, štvortaktný, kvapalinou chladený dvojvalec s valcami do V/90°, DOHC s kombinovaným pohonom vačkových hriadeľov ozubenými kolieskami a reťazami, štyrmi ventilmi na valec, systém elektronického ovládania škrtiacich klapiek „ride-by-wire“
PalivoBezolovnatý benzín
Vŕtanie x zdvih92 x 67,4 mm
Zdvihový objem896,1 cm3
Kompresný pomer11,5:1
Najvyšší výkon na kľukovom hriadeli95,2 k (70 kW) pri 8750 min-1
Najvyšší točivý moment na kľukovom hriadeli90 N.m pri 6500 min-1
Palivová sústavaIntegrovaný systém riadenia motora. Vstrekovanie a úplne elektronické ovládanie škrtiacich klapiek „ride-by-wire“ s tromi rôznymi charakteristikami (Šport, Touring, Rain)
ZapaľovanieElektronicky riadené digitálne zapaľovanie, integrované so systémom vstrekovania
SpúšťačElektrický
Výfuková sústavaVýfuková sústava zo 100 % ušľachtilej ocele, „2 do 1“, trojčinný katalyzátor a dva senzory Lambda
Alternátor450 W pri 6000 min-1
Mazacia sústavaS mokrou skriňou
Prevodovka6stupňová, prevodové pomery:
1. stupeň 14/36 (2,57)
2. stupeň 17/32 (1,88)
3. stupeň 20/30 (1,5)
4. stupeň 22/28 (1,27)
5. stupeň 23/26 (1,13)
6. stupeň 24/25 (1,04)
SpojkaHydraulicky ovládaná viacelamelová spojka v olejovom kúpeli
Primárny prevodOzubené súkolia s priamym ozubením, prevodový pomer: 40/69 (1: 1,73)
Sekundárny prevodReťaz. Prevodový pomer: 15/44 (1: 2,93)
RámStavebnicový trubkový rám z ocele, pripevnený k hliníkovým bočným doskám vysokopevnostnými skrutkami. Odnímateľný zadný rám
Odpruženie vpreduProtiponorová vidlica, ramená Æ 41 mm, nastaviteľné hydraulické dorazy tlmenia a predpätia pružiny. Dráha prepruženia 170 mm
Odpruženie vzaduKyvná vidlica z hliníkovej zliatiny. Nastaviteľný kvapalinový tlmič a predpätie pružiny. Dráha prepruženia je 160 mm.
Brzdová sústavaVpredu: dva plávajúce brzdové kotúče Æ 320 mm z ušľachtilej ocele. Radiálne štvorpiestikové strmene. „Pancierové“ tlakovej hadice brzdovej sústavy.
Vzadu: brzdový kotúč Æ 240 mm z ušľachtilej ocele. Jednopiestikový strmeň. „Pancierové“ tlakové hadice brzdovej sústavy.
Dvojkanálový protiblokovací systém ABS spoločnosti Continental.
KolesáKolesá z ľahkej zliatiny
vpredu: 3,50 x 17“; vzadu: 6,00 x 17“
PneumatikyRadiálne bezdušové pneumatiky;
vpredu: 120/70 ZR 17
vzadu: 180/55 ZR 17
RozmeryMax. dĺžka: 2185 mm
Max. šírka: 905 mm
Rozvor: 1515 mm
Max. výška: 1185 mm
Výška sedla nad zemou: 870 mm
Závlek: 108 mm
Uhol hlavy riadenia: 26 °
Hmotnosť212 kg (pohotovostná hmotnosť s plnou palivovou nádržou)
Spotreba paliva5,599 l/100 km (cyklus WMTC)
Emisie CO2131 g/km (cyklus WMTC)
Objem palivovej nádrže12 litrov

Pokračujte v čítaní v ďalších kapitolách:

nasledujúca kapitola »Aprilia Shiver 900