Kawasaki Ninja ZX-10R

Kawasaki už pred mesiacom prišla so správou, že chystá aktualizácie pre svoj kultovný model Ninja ZX-10R. Práve teraz odhalila model Ninja ZX-10R s aktualizáciami pre budúci rok. Novinky na tejto motorke sú celkom zásadné.

Novinky u modelu ZX-10R:

  • prerobený motor, u ktorého sú revidované hlavy valcov, titánový výfukový systém, elektronické škrtiace klapky a ľahšie vnútra
  • nová elektronika vrátane inerciálnej jednotky, kontroly trakcie, kontroly štartu, ABS, riadenia brzdenia motora a quickshiftera
  • revidovaný rám a kyvná vidlica
  • úplne nové plynové vidlice Showa
  • elektronický tlmič riadenia od Öhlins
  • brzdy Brembo

kawasaki-ninja-zx-10r-2016-01

Kawasaki tvrdí, že vďaka poznatkom od tímu zo svetových superbikov je ZX-10R pre rok 2016 motorkou, ktorá má v jej ponuke najbližšie k továrenskému špeciálu superbike, pretože získala množstvo nových technológií a dielov.

Najvýraznejšou zmenou si prešiel motor. Hlavy valcov boli prepracované tak, aby mal vzduch, ktorý prúdi do spaľovacej komory, priamejšiu dráhu do sacích otvorov. Vďaka tomu sa zlepší efektivita spaľovania. Výfukové otvory sú tiež rovnejšie a širšie. Narástli aj titánové výfukové ventily, ktoré sú širšie o 1,1 mm na celkových 25,5 mm. Sacie ventily sú tiež z titanu a vačkové profily boli tiež zmenené. To všetko s cieľom poskytnúť vyšší výkon vo vysokých otáčkach.

Spaľovacia komora motoru bola tiež prepracovaná. Kawasaki hovorí, že to prispieva ku zvýšeniu vstupnej a výfukovej efektivity. Piesty sú kratšie, keď sa z 39,2 zmenšili na 37,7 mm a sú o 5 g ľahšie než tie predchádzajúce.

Kľukový hriadeľ má o 20% nižší moment zotrvačnosti, čo znamená, že potrebuje menej energie na rotáciu nahor a dole. Kawasaki tvrdí, že revidovaná kľuka je jednou z najvýznamnejších zmien, ktoré sú spravené na základe informácií z WSBK. Výhodou tohto všetkého je, že by mala byť motorka lepšia v zrýchlení a spomalení pri zachovaní dobrých vlastností pri zatáčaní.

Ďalšie zmeny v motore získali steny valcov, ktoré sú silnejšie, je prepracovaný aj systém chladenia, vstup sania a airbox, ktorý vzrástol o 2 litre. Veľkú pozornosť získal aj výfukový systém. Ten získal nové kolektory, potrubie z titánu a ľahší tlmič, ktorý je zo zliatiny titánu. Vďaka novému tvaru nepôsobí tak mohutně v porovnaní s aktuálnou verziou. Motorka by vďaka tomu všetkému mala mať 207 koní výkonu, maximálny krútiaci moment 113 Nm a prevádzkovú hmotnosť 206 kg. 

Prevodovka získala kratšie pomery pre druhý a šiesty rýchlostný stupeň. Kawasaki tiež zapracovala na zlepšení akcelerácie v strednom rozsahu otáčok a zlepšila stabilitu pri podraďovaní. Niektoré prevody majú na svojom povrchu mazadlový povlak, ktorý redukuje trenie a zlepšuje radenie. Nová motorka má prevodovku umiestnenú tak, aby ju bolo možné podľa pretekárskeho vzoru jednoducho vymeniť bez nutnosti vypustenia oleja.

Elektronika v ZX-10R ide v rovnakom duchu ako u konkurenčných superbikových litrových strojov Yamahy, Ducati a Aprilie. Nová Ninja získala 32 bitovú jednotku ECU a inerciálnu jednotku (IMU) od Bosch, z ktorej vlastný software od Kawasaki spracováva celkom šesť údajov o polohe. IMU spolupracuje s ďalšími elektronickými systémami motorky, takže systém kontroly trakcie má viac informácií o chovaní motorky. IMU od nej zasa získava spätnú väzbu.

Systém kontroly trakcie (nazývaný S-KTRC – Sport-Kawasaki TRaction Control) má päť režimov miesto troch, ktoré sú na súčasnej motorke. Kawasaki hovorí, že systém kontroly trakcie dokáže rozlišovať medzi točivým momentom pri wheelie, ktorý je plynulý, a náhlym wheelie, ktoré spustí zásah systému v závislosti na tom, aký režim bude zvolený.

Nová Ninja má tiež tri režimy launch control spolu so systémom ABS priamo od Kawasaki nazývaným KIBS, který bude možné vypnúť. Brzdenie motorom bude riadené systémom, ktorý je navrhnutý tak, aby jazdcovi poskytoval rôzne brzdenie motorom podľa toho, čo preferuje.

ZX-10R bude mať vo svojom štandarde quickshifter, ktorý umožní aj podraďovanie bez spojky v pretekárskom kite ECU. Motorka získa aj elektronicky riadený tlmič riadenia od Öhlins, ktorý bude optimalizovaný na pretekársku trať a na bežné cesty, aby to čo najviac odpovedalo charakteru motorky.

Na ráme neboli prevedené žiadne radikálne zmeny. Stále sa používa hliníkový rám, ale hlavná trubka sa posunula o 7,5 mm bližšie k jazdcovi, aby sa preniesla väčšia váha na predné koleso. Kyvná vidlica je tiež nová a tá narástla do dĺžky o 15,8 mm. Kawasaki použila počítačové modelovanie pre zvýšenie torznej a bočnej tuhosti, čo prispieva k lepšiemu chovaniu motorky bez pridania zbytočných kíl navyše.

V pretekárskom kite bude k dispozícii nastaviteľný rám, čo umožní uhol hlavy riadenia nastaviť o +/- 4 mm od štandardnej pozície. Pilot kyvnej vidlice bude nastaviteľný o +/- 2mm nahor a nadol od centra. Predné vidlice od Showy sú tiež  nové, boli vyvinuté spoločne s Showou vo svetových superbikoch. Nové plynové vidlice majú na ZX-10R svoj debut v sériovej výrobe. Tie využívajú silu generovanú mimo hlavné trubky vidlice, má vonkajšiu kompresnú komoru naplnenú stlačeným dusíkom pre riadenie zvýšenia tlaku v tlemiacej komore. To všetko ide nastaviť nezávisle na sebe. Vďaka tomu by malo byť tlmenie lepšie. Nové vidlice Showa ponúkajú lepšie výsledky pri trakcii aj v absorbovaní nerovností.

Zadný tlmič je tiež od Showy a ide o BRC, ktorý je kompaktnejší a veľmi podobný tomu, ktorý bol používaný skôr. Rovnako ako predné vidlice má vonkajšiu tlmiacu komoru.

ZX-10R pre rok 2016 získava brzdový systém od Brembo, ktorý by mal byť veľmi podobný tomu, ktorý je na Ninje H2R. Vpredu je pár 330 mm poloplávajúcich kotúčov a štvorpiestikové monobloky M50. Na predných brzdách si vraj v Brembo dali naozaj záležať. Vzadu je 220 mm kotúč s jednopiestkovým strmeňom. Obe brzdy, ako predná, tak zadná, získali pletené oceľové hadice.

Technicky by sa mala motorka hodne blížiť verzii pre triedu Superstock 1000.

Svoju pozornosť získala aj kapotáž, aj keď nejde o tak radikálne zmeny vzhľadu ako napríklad u R1. Hlavnou zmenou je plnšia predná kapotáž. Sedadlo je širšie a „zmyselnejšie“ a zadok motorky bol upravený tak, aby vyzeral ostrejší.

Bola upravená aj prístrojová doska, ktorá zobrazuje všetky potrebné informácie od elektroniky, vrátane informácií o brzdení motorom, IMU, nastavení launch control, režimov výkonu atď. Má aj ukazovateľ ekonomickej jazdy, aj keď to veľa majiteľov takej motorky asi príliš zaujímať nebude. Prístrojovka si tiež automaticky mení jas displeja v závislosti od toho, či sa ide cez deň, alebo v noci.

Nová Kawasaki Ninja ZX-10R sa bude ponúkať aj v šedej farbe.

Pokračujte v čítaní v ďalších kapitolách:

nasledujúca kapitola »Galéria