Nové BMW HP4

Fascinujúce technické riešenia, prinášajúce maximálne výkony na pretekárskom okruhu, bola vždy doménou niekoľkých málo továrenských pretekárskych motocyklov, upravených k dokonalosti do posledného detailu. V podobe nového HP4 RACE predstavuje BMW Motorrad čistokrvný pretekársky motocykel, ktorý bude vyrobený v obmedzenom počte 750 kusov. O jeho starostlivú montáž sa stará malý, vysoko špecializovaný tím, ktorý je zárukou tej najvyššej úrovne kvality.

Pokiaľ ide o motor, elektroniku a odpruženie, dosahuje HP4 RACE rovnakej úrovne ako dnešné továrenské pretekárske stroje kategórie Superbike. Rám ich dokonca vďaka svojej karbónovej konštrukcii prekonáva. Plne natankovaný a pripravený vyraziť váži HP4 RACE len 171 kilogramov. Je teda ešte ľahšia ako továrenské pretekárske stroje, ktoré dnes jazdia preteky Svetového pohára superbikov, a jeho hmotnosť len mierne prekonáva pretekárske motocykle šampionátu MotoGP.

Priemyselne vyrábaný karbónový nosný rám, samonosný zadný polorám a kolesá z karbónu

S modelom HP4 RACE sa BMW Motorrad stáva prvým motocyklovým výrobcom na svete, ktorý na trh uvádza motocykel s rámom vyrobeným čisto z karbónu. Ten váži len 7,8 kilogramov a je vyrábaný priemyselne, hoci v obmedzených sériách. Ktokoľvek si tak môže zaobstarať technológie budúcnosti. Z rovnakého moderného materiálu sú vyrobené aj obe kolesá, čo umožnilo dosiahnuť zníženie ich hmotnosti o približne 30 percent v porovnaní s kovanými kolesami z ľahkých zliatin pri zachovaní mimoriadne tuhej konštrukcie.

Odpruženie Öhlins, kyvná vidlica z ľahkých zliatin a jednodielne brzdové strmene Brembo zo strojov Svetového pohára superbikov

Nový model HP4 RACE spĺňa tie najvyššie nároky závodných technológií aj pokiaľ ide o odpruženie a brzdy. Predná vidlica upside-down FGR 300 aj pružiaca a tlmiaca jednotka TTX 36 G pochádzajú z produkcie švédskeho výrobcu Öhlins, identické diely používajú aj motocykle pre Svetový pohár Superbikov, rovnako ako stroje pre MotoGP. Kyvná vidlica z ľahkých zliatin, vyrobená z frézovaných aj plechových častí, je ďalšou súčasťou, ktorá pochádza priamo zo Svetového pohára Superbikov.

Aj brzdový systém modelu HP4 RACE, ktorého základom sú dva jednodielne brzdové strmene Brembo GP4 PR, využíva diely inak používaných len v strojoch Svetového pohára. Titánové piesty so špeciálnou povrchovou úpravou a jednodielne hliníkové strmene s chemicky niklovaným povrchom predstavujú v tejto chvíli tú najlepšiu dostupnú kombináciu materiálov. V spojení s oceľovými pretekárskymi brzdovými kotúčmi T-type s hrúbkou 6,75 mm a priemerom 320 mm ponúka tento systém ohromujúcu účinnosť.

Čistokrvný pretekársky motor a prevodovka s krátkymi prevodmi, prispôsobenými špecifikáciám Svetového pohára

Novú HP4 RACE poháňa čistokrvný pretekársky motor, podobný špecifikáciám 6.2 a 7.2, používaným vo vytrvalostných pretekoch a Svetovom pohári Superbikov. Disponuje špičkovým výkonom 158 kW (215 k) v 13 900 1/min. Maximálneho krútiaceho momentu 120 Nm dosahuje v 10 000 1/min. Maximálne otáčky boli oproti modelu S 1000 RR posunuté zo 14 200 1/min na 14 500 1/min. Na dosiahnutie najlepších možných výkonov prispieva aj šesťstupňová prevodovka s optimalizovanými pomermi jednotlivých prevodových stupňov a voliteľným stálym prevodom (súčasťou sú rôzne ozubené kolesá a napínače reťazí).

Hmotnostne optimalizovaný elektrický systém, 2D prístrojový panel, Dynamická kontrola trakcie DTC, motorová brzda EBR, systém Wheelie Control a ďalšie elektronické systémy

Motocykel BMW HP4 RACE je vybavený širokou paletou elektronických riadiacich a asistenčných systémov, rovnako ako hmotnostne optimalizovaným palubným elektrickým systémom, ktorý bol vyladený tak, aby spĺňal závodné požiadavky. Bohatá škála informácií je k dispozícii na 2D prístrojovom paneli s prenosnou dátovou pamäťou (2D logger).

Široké možnosti nastavenia pre rôzne typy okruhu a cestné podmienky ponúka počuteľný systém Dynamické kontroly trakcie DTC, ovládaný obmedzením prívodu paliva, motorová brzda EBR a systém asistencie pre jazdu po zadnom kolese Wheelie Control. Všetky tieto systémy môžu byť podľa požiadaviek vodiča špecificky naprogramované pre každý prevodový stupeň, čo umožňuje optimálne využitie potenciálu dynamiky, ktorý nový model HP4 RACE ponúka. Medzi ďalšie elektronické funkcie patrí obmedzovač rýchlosti Pit Lane Limiter, ktorý pomáha dodržiavať obmedzenia v boxovej uličke, alebo Launch Control pre perfektné pretekárske štarty.

Ľahké karbónové doplnky a palivová nádrž z ručne brúseného hliníka

Karbónové doplnky, kryt tlmiča sania a kryt sedla pri novom modeli HP4 RACE sú prevedené vo farbách BMW HP Motorsport. Ručne brúsená hliníková nádrž s čírym lakom podtrhuje vzhľad vysoko kvalitného pretekárskeho motocykla.

Prehľad najdôležitejších prvkov nového modelu BMW HP4 RACE:

  • Karbónový škrupinový rám s hmotnosťou len 7,8 kilogramu.
  • Samonosný karbónový zadný polorám s trojstupňovým nastavením výšky.
  • Karbónové kolesá, ktoré prinášajú úsporu hmotnosti až 30 percent proti porovnateľným kovaným kolesám z ľahkých zliatin.
  • Prevrátená predná vidlica upside-down Öhlins FGR 300.
  • Pružiaca a tlmiaca jednotka Öhlins TTX 36 GP.
  • Jednodielne brzdové strmene Brembo GP4 PR s pretekárskymi oceľovými kotúčmi T-Type 320 (hrúbka 6,75 mm) vpredu.
  • Pretekársky motor na úrovni Svetového pohára superbikov s výkonom 158 kW (215 k) v 13 900 1/min a maximálnym krútiacim momentom 120 Nm v 10 000 1/min.
  • Pretekárska prevodovka s krátkymi prevodmi a upravenými pomermi.
  • Hmotnostne optimalizovaný elektrický systém s ľahkou lítium-iónovou 5Ah batériou.
  • 2D prístrojový panel a 2D záznam dát vrátane loggeru.
  • Dynamická kontrola trakcie DTC (programovateľná pre zvolené prevodové stupne v 15 úrovniach).
  • Motorová brzda EBR (programovateľná pre zvolené prevodové stupne v 15 úrovniach).
  • Wheelie Control (programovateľné pre zvolené stupňe).
  • Launch Control.
  • Pit Lane Limiter.
  • Odľahčené doplnky z karbónu s rychlopríchytkami.
  • Lak vo farbách BMW HP Motorsport.
  • Obmedzená séria len 750 kusov, každý individuálne spracovaný.

Pokračujte v čítaní v ďalších kapitolách:

nasledujúca kapitola »Fotogaléria