Prvé motocykle radu Sportster sa spájajú s rokom 1957. V tej dobe sa na cestách objavili modely založené na platforme XL, ktorá sa okamžite stala hitom, predovšetkým vďaka širokým možnostiam customizácie. Cesty zrazu začal brázdiť motocykel ako stvorený pre ďalší vývoj a úpravy, ktorý dokáže reagovať na potreby trhu i aktuálne trendy, a ktorý zároveň ani za desiatky rokov nestratí svoje miesto. V roku 1958 potom získava športový nádych vďaka svojmu off-road štýlu, zadnému blatníku a arašidovej nádrži z roku 1948 a nová kapitola v histórii Harley-Davidson je úspešne začatá.

Sportster 1957

Harley-Davidson Sportster XR750: Krásny, drsný, stvorený k víťazstvu

V priebehu 60 rokov ide Sportster plynule s dobou, občas prerobí mierne úpravy, ale nič zásadné ho nečaká. To sa však má zmeniť s rokom 1970, kedy uzrie svetlo sveta legendárny model XR750. Dokonale krásna konštrukcia modelu bola navrhnutá tak, aby dobyla pretekárske dráhy, a presne to sa o niekoľko rokov neskôr stane. V roku 1972 štartuje pretekár Car Rayborn v Trans-atlantických pretekoch na krátkom okruhu, kde s modelom XR750 vyhráva 3 zo 6 pretekov a stanovuje tak nový pretekársky rekord. V nasledujúcich 3 dekádach stoja pravidelne jazdci pretekajúci na motocykloch Harley-Davidson XR750 na stupňoch víťazov. Náhodne menujme napríklad legendárnych Jaya Springsteena, Chrisa Carra, Rickieho Grahama, Merta Lawwilla alebo Kevina Athertona. A môže ešte niekedy niekto vôbec dúfať, že predbehne viac ako 100 víťazstiev deväťnásobného šampióna Scotta Parkera, z ktorých väčšinu si pripísal práve na modeli XR750?

Model XR 750

Sportster v 70., 80. a 90. rokoch i na prelome milénia

V nasledujúcich desaťročiach čakajú na motocykle radu Sportster veľké zmeny a vývoj. V roku 1972 je u nich prvýkrát použitý motor známy ako Iron Head, v roku 1976 sa prevodovka presúva doľava a zadná brzda doprava, ako ich poznáme teraz, a v roku 1977 sa Sportster mení na Café Racer, získava nový rám, trojitú kotúčovú brzdu, hliníkové kolesá a dozadu posunuté stupačky, ktoré sa stanú najšportovejším športovým doplnkom, ktorý zatiaľ Harley-Davidson vyrobil.

Sportster ako „kafíčko“

V roku 1983 je kladený dôraz skôr na výkon a na trh prichádza model XR1000 a v roku 1986 mení stroj Iron Head Sportster históriu, keď uvedie motor Evolution Sportster v dvoch kubatúrach – 883 cc a 1100 cc. V roku 1987 sa objaví model XLH883 stvorený pre menších jazdcov a ženy a roku 1991 získavajú všetky motocykle Sportster, s výnimkou základného modelu 883, päťstupňovú prevodovku.

Vývoj sa v rade Sportster nezastaví ani v období konca tisícročia a nasledujúcich rokoch. V roku 2000 získava stroj XL1200S Sportster Sport dvojité štvorpiestikové brzdové strmene, roku 2002 je vybavený elegantným výfukovým systémom 2v1, dvojitými prednými brzdovými kotúčmi a nízkymi riadidlami. Roku 2004 sa u všetkých modelov mení dizajn rámu a v roku 2007 sú pre zmenu nahradené karburátory.

S rokom 2008 prichádzajú v rade Sportster ďalšie výrazné zmeny. Na trh je uvedený model XR1200 disponujúci športovým motorom s výkonom 90 koní, výkonnejšími brzdami, ľahkou hliníkovou kyvnou vidlicou, novú prednou vidlicou, stupačkami a ďalšími modernými prvkami. V rovnakom roku je predstavený aj model Nightster s čiernymi ráfikmi kolies, krištáľovo šedým motorom a LED brzdovým svetlom v zadnej časti motocykla.

Sportster Forty-Eight

Od roku 2010 začína rad Sportster ešte výraznejšie inovovať a modernizovať. Predstavený je napríklad model XL883N Iron, ktorý sa stáva základným strojom, a rad sa rozširuje ešte o motocykel XL 1200X Forty-Eight, ktorý opäť disponuje arašidovou nádržou, vychádzajúci z dizajnu modelu z roku 1948, vďaka čomu získava aj svoj názov. Oba modely v nasledujúcich rokoch prerobia ďalšie inovácie, získajú napríklad vylepšené odpruženie a ABS i celkové prepojenie moderných technologických prvkov súčasnosti s históriou radu. Dokonalou oslavou blížiaceho sa 60. výročia motocyklov Sportster sa potom stane model Harley-Davidson Roadster s novou porciou výkonu, 43 mm vidlicou alebo výkonnejšími prednými brzdami.

Veci sa menia, len Harley-Davidson zostáva! 60 rokov histórie motocyklov radu Sportster zastáva dokonalým dôkazom.

Bližšie informácie o ďalších modeloch radu Sportster nájdete na harley-davidson.cz.