Pri porovnaní základného dizajnu novej motorky so súčasným Fireblade – je pravdou, že základné rozloženie motora je prakticky nezmenené? Urobili ste zmeny okolo základného návrhu motora a rámu?

V motore sú nové piesty, nové ojnice, kľukový hriadeľ, nová hlava valcov a sú nové aj všetky ozubené kolesá. Takže čokoľvek, čo prináša skutočný dynamický výkon motora, je nové. A rám – aj keď vyzerá rovnako, tak schudol, keď sme ho urobili ľahší pri zachovaní rovnakej tuhosti potrebnej na vyjadrenie dynamickej povahy Fireblade. Takže aj keď to vyzerá rovnako, je všetko nové.

Takže podobnosť, ktorá je v niektorých miestach, klame?

Áno – môže to klamať.

sato_honda-fireblade

Elektronický plyn ride-by-wire je prvýkrát na motorke Honda?

Je to prvýkrát na litrovej športovej motorke, radovom štvorvalci – bol už na VFR1200 V4 a novom twine CBR250RR.

Prečo to trvalo tak dlho, než sa dostal tento systém ride-by-wire na Bladea?

Dôvod, prečo to trvalo nejakú dobu, než sme ho dali do litrovej triedy superšportovej motorky, je v základe taký, že sme ju chceli nazývať“ surová „motorka – štandardná bez elektroniky – chceli sme to odložiť, čo najviac to šlo. Veľká časť toho bola na SP, ktoré prišlo na trh pred pár rokmi. A potom sme si mysleli, že by sme ju mali brať ako „surovú“ motorku čo najdlhšie. Takže keď sme začali premýšľať, čo ďalej, prišiel na rad systém fly-by-ride.

Takže ste to začali používať, keď ste si mysleli, že musíte?

Áno – keď sme ho zaviedli do SP, cítili sme, že ak pôjdeme nad rámec surovej motorky, mohli by sme dostať niečo, čo by nebolo jednoduché riadiť. Takže sme ju priviedli na úroveň a umožnili jazdcom mať rovnaký pokoj v hlave, ako mali vždy, keď išli na Firebladeovi. To je dôvod, prečo sme cítili, že fly-by-wire bola cesta, ktorou ísť.

img_0416-1280x853

Boli tu nejaké problémy pri prechode na nastavenie ride-by-wire? Alebo to bolo celkom jednoduché?

Bolo tam pomerne dosť problémov v jeho zavedení. Pôvodné myšlienky dizajnového konceptu a dôvod, prečo sme ho zaviedli, bolo, že sme chceli, aby FBW fungovalo, chceli sme si byť istí, že pocit pre jazdcov bol presne rovnaký ako prirodzený pocit, ktorý mali, keď jazdili na normálnej motorke s lankovým plynom . Po technickej strane, veľa elektroniky má magnetický systém, takže dostať také dostatočne malé diely na správne miesto bez rušenia niektorej ďalšej elektroniky v systéme bola dosť veľká úloha – bola to celkom precízna práce na detailoch hardware.

Intermot 2016: Novinky od Hondy

Intermot 2016: Novinky od Hondy

Jednu z neočekávanějších tlačových konferencií mala Honda, kde všetci čakali na odhalenie nového Fireblada. Okrem toho Honda ...

Čítať článok

Bolo ťažké vyhovieť homologačným normám Euro4, alebo to bolo celkom jednoduché?

Bola to tiež veľká výzva, pretože so 195 kg motorkou tu toho nie je veľa s čím pracovať – nie je tu ďalší priestor. Takže všetky rúrky, hadice, filter s aktívnym uhlím, škrtiace klapky, palivová nádrž, všetko muselo byť vyvinuté spôsobom, ktorý berie do úvahy normu Euro4. Takže to bola veľká prekážka, aby sme sa uistili, že sme urobili všetko preto, aby sme dosiahli našu cieľovú hmotnosť.“

Išlo u Euro4 viac o hlukové normy alebo prísnejšie výfukové emisné normy?

Oba tieto prvky sú navzájom tak ťažké. Chceli sme zvýšiť výkon a znížiť váhu, aby sme zlepšili pomer výkonu k hmotnosti. Takže aby sme dosiahli oboch týchto vecí, tak sú obe normy takmer rovnako náročné. Máme nový titánový tlmič výfuku, chceli sme, aby motorka samozrejme skvele znela, ale stále v rámci noriem hluku, takže dosiahnuť oboje bolo celkom ťažké.

img_0429-1280x853

Keď sa pozrieme na homologačné zmeny pre preteky – zmena pri hlave valcov u SP2 je celkom veľká. Boli tam niektoré iné ďalšie diely, ktoré ste chceli zmeniť pre preteky?

Hlavnou vecou, ktorú sme na SP2 potrebovali, bol väčší výkon motora, takže sme sa koncentrovali na hlavu valcov. Ale pre zvyšok, kvôli tomu, že sme SP už toľko zmenili, sme cítili, že sme u SP2 nemuseli ísť tak ďaleko.

Boli nejaké pretekárske tímy zapojené do vývoja?

Súčasní členovia vývojového tímu sú úplne iní, než aký bol tím pre SP2, a tí mali konzultácie s japonskými superbikovými tímami.

A boli tu nejaké požiadavky od týchto tímov?

Áno, boli tu od nich požiadavky a tiež sme veľa hovorili s HRC o tom, čo je potrebné na to, aby to bola v pretekoch víťazná motorka. Takže vstup od HRC bol tiež veľmi dôležitý.

Jedna časť SP, ktorá je veľmi pôsobivá, je titánová nádrž – bolo ťažké ju urobiť? Prečo to neurobil nikto predtým?

Áno – to bola ďalšia ťažká časť projektu. A dôvodom, prečo ste ju ešte predtým nevideli na inej motorke, je vlastne to, že práca s ňou je veľmi zložitá. Keď sa lisuje, tak je veľmi jednoduché ju poškodiť alebo pokrčiť. Je to tiež extrémne nákladný proces, nemyslím si, že by iné firmy išli tak ďaleko.

Je tu nejaké ďalšie nebezpečenstvo požiaru od titánovej nádrže ako oceľovej pri havárii – je tu nejaká väčšia šanca iskier?

Rozhodne nie, nie. Na štandardnej motorke je oceľová nádrž, na SP titánová. Ale používame úplne rovnaké matrice – tvar je úplne rovnaký.

EICMA 2016: Predstavenie noviniek Hondy

EICMA 2016: Predstavenie noviniek Hondy

V talianskom Miláne prebehlo tiež predstavenie noviniek japonskej Hondy.

Čítať článok

Prečo stále dávate výfuky von a sú veľké, podľa niektorých to ničí motorku.

Fireblade je hlavne o nízkej váhe a predchádzajúci tlmič výfuku mal 6 kg a vedeli sme, že takto s ním už nemôžeme ďalej pokračovať. Takže sme zachránili takmer 2,8 kg váhy len na samotnom tlmiči výfuku. A aj keď sa môže zdať, že je celkom vysoko a môže zvýšiť ťažisko pri rozložení váhy, nie je to tak, pretože sa ťažisko posunulo dole, je ešte nižšie. Mohli by sme myslieť na superbikový pretekársky výfuk, ale viete, v niektorých bodoch si musíme povedať, či uprednostníme funkciu alebo formu a na SP musíme uprednostniť funkciu!

Prečo zmizli bočné kapotáže a čo sa stalo s predkom?

Keď si porovnáte predchádzajúce generácie a novú, tak je oveľa tenšia a ľahšia, všetko čo sa týka kapotáže a dizajnu bolo o tom urobiť rozdiel. Predok, boky a všetko, vrátane palivovej nádrže, bolo o tom, aby bola motorka štíhlejšia a bolo tu oveľa menej hmoty, rovnako tak okolo svetiel.“

Chceli ste viac ukázať motor?

Radi by sme mali motor ešte užší, ale nakoniec sme vlastne nezmenili blok valcov, takže sme to museli nechať tak, ako to je.“

Ako na tom bude motorka vo svetových superbikoch? Bude konkurencieschopná?

SP2 má potenciál vyhrať!