Predstavenie projektu

Ak ste navštívili tohtoročnú výstavu Motosalón v Brne, mohli ste v záplave nových strojov naraziť na tak trochu reinkarnovanú Čezetu, ktorá tak absolvovala svoju celosvetovú premiéru modelom 506. Toto je ručne vyrobený elektrický skúter, ktorý využíva dobového základu „prasaťa“. Cesta, ktorou typ 506 urazil až na stánok výstaviska bola síce dlhá, ale aj napriek tomu sa to dá považovať ešte len za začiatok. Prečo?

IMG_0934

S vývojom prvého prototypu začal Angličan žijúci v Čechách od roku 1998, Neil Eamon Smith, už v roku 2012. V tom čase išlo skôr o koníček pre jeho potešenie, kedy pôvodnú benzínovú verziu začal prerábať na elektrickú. Neil bol veľmi zaujatý dobovým dizajnom tohto skútra, ktorý, podľa neho odvtedy nič neprekonalo, a tiež tým, že vraky ale aj pojazdné kusy bolo možné zohnať doslova za “pár šupov”.

Keď ale zistil, že jeho prototypy prinášajú jazdcom fantastické jazdné zážitky a Čezeta naviac nebola v tom čase registrovanou obchodnou značkou, vzal o rok neskôr celý projekt trochu vážnejšie a založil spoločnosť Čezeta motors s.r.o. Táto spoločnosť nemá nič spoločné s pôvodnou strakonickou zbrojovkou, ako by sa pri prvom pohľade na elektrické „prasa“ mohlo zdať.

„Videl som, že tu za päťdesiat rokov nikto z Čechoch nechcel s Čezetou zasa začať. Myslím si, že to je škoda. Je to súčasť tunajšej histórie a ten dizajn je fantastický,“ povedal Neil. „A potom som si hovoril, či je skutočne možné vyrábať skvelý elektrický skúter, pretože až dodnes každá firma, ktorá robila elektrické skútre, je dnes viac menej v bankrote,“ dodal.

IMG_0007

Ale ani to Neilovi nebránilo v tom, aby na výstave predstavil nie prototyp, ale už funkčný stroj schopný prevozu a naviac so skvelými parametrami. Čezeta 506 tak spája ikonický dizajn 60.rokov s výkonovými aj ekologickými hodnotami, ktoré sú v podstate špičkou v súčasnej ponuke.

Skúter, na ktorého riadenie vám postačí vodičské oprávnenie A1, ponúka zrýchlenie 0-60 km/h len za 4 sekundy, k tomu maximálnu rýchlosť 90 km/h, trojročnú záruku (s možnosťou predĺženia na 10 rokov), 50ti ročnú životnosť a hlavne priemerný dojazd 100 km s tým, že za určitých podmienok by dojazd mohol byť až dvojnásobný!

Len pre predstavu. Pokiaľ by ste sa rozhodli prejsť z jedného konca českého hlavného mesta na druhý, urazili by ste vzdialenosť približne 25-30 km. Na jedno nabitie 5 kWh batérie, čo je na skúter vysoká hodnota, by ste Prahu zdolali 3 až 6x. Plné nabitie batérie (ktoré mimochodom používa aj výrobca luxusných áut Tesla) trvá 4,5 hodiny. V budúcnosti by ale Čezeta mala ponúkať aj rýchlonabíjací systém, ktorý by rovnaký výkon dokázal len za púhych 30 minút.

IMG_0376

Tým sa ale pomaly dostávame aj k sériovej výrobe. Prejsť od prototypu k produkčnému stroju je najmä z hľadiska financií dosť náročné. Zákazníci si rozhodne nebudú chcieť zakúpiť, síce zrenovovaný, ale prakticky stále len “starý pekáč”, na ktorom naši otcovia, u niekoho možno aj dedovia, trávili najkrásnejšie roky svojho života.

K zahájeniu bezproblémovej sériovej výroby je potrebné ohnať ideálne 800 záujemcov, z nich každý zaplatí zálohu vo výške 250€. To sú financie, ktoré umožnia vytvoriť formy a kompletné výrobné zázemie k zahájeniu sériovej výroby. K dnešnému dňu je na poradovníku už približne 200 čakateľov, pričom väčšina z nich pochádza zo zahraničia, napríklad z Talianska a veľký záujem majú tiež v USA.

IMG_0002

Z jednej strany je smutné, že na domácom trhu o túto ekologicky zmodernizovanú legendu ešte nie je taký záujem, ale u nás zatiaľ elektrické vozidlá nie sú dostatočne “cool”. Svedčí o tom nedostatok dobíjacích staníc a nulové dotácie od štátu. Aj tu sú však nejaké náznaky, že by sa situácia mohla do budúcnosti zlepšiť. Posledným a rozhodujúcim faktorom, prečo domáci trh zatiaľ nereaguje tak, ako by sa očakávalo, je samozrejme aj cena. Tá je aj napriek aktuálne nastavenej minimálnej marži výrobcu takmer 270 tisíc českých korún (10tis €).

To nie je zrovna málo peňazí na v podstate sezónnu záležitosť, ale je potrebné pozrieť sa na to tak, že ide o ručne vyrábaný elektroskúter na špičkovej úrovni. S použitím lacných dielov z Číny by sa to asi dalo urobiť lacnejšie, ale to nie je pre toto “prasa” dobrá a ani dôstojná cesta. Na Neilovi je sympatické, že aj keď je Angličan, rád by podporil české domáce firmy.

“Pokiaľ to bude možné, chceli by sme podporiť tuzemské firmy a skúter vyrábať 100% v českej produkcii,” povedal. “To zatiaľ ale nie je možné, pretože napríklad batérie sa tu nevyrábajú, ale to nemusí byž tak navždy…,“ dodal Neil.

Pokiaľ všetko pôjde podľa predstáv, prvých Čezet by sa zákazníci mohli dočkať už na začiatku budúceho roku. Skvelým signálom pozitívneho vývoja je tiež nedávne otvorenie malého showroomu, ktorý nájdete v Pánské pasáži v ulici na Příkopě 23 v centre Prahy. V tejto pasáži si môžete nie len naživo pozrieť model 506 či rôzne doplnky, ktoré Čezeta má, ale tiež si o celom projekte pohovoriť prípadne si dohodnúť testovaciu jazdu. A pokiaľ to máte ďaleko, nemajte obavy. Test modelu 506, v ktorom vám priblížime nie len pocity z jazdy, pre vás ako jedni z prvých už pripravujeme.

cezeta__mg_0023

Pokračujte v čítaní v ďalších kapitolách:

nasledujúca kapitola »Neil Eamon Smith