Test

Apriliu RSV4 nie je treba zvlášť predstavovať, vyrába sa už dlhšiu dobu a my sme dostali na test konkrétne model RR. Okrem jej pôvodu v staršom modele túto krásku svojimi víťazstvami v pretekoch a aj samotnými titulmi preslávil rímsky korzár Max Biaggi. Okrem neho sa na tomto motocykli darilo aj Eugenovi Lavertymu a Sylvainovi Guintolimu, ktorý taktiež na ňom získal titul majstra sveta. Minulý rok ho po tratiach šampionátu pomerne úspešne preháňali Jordi Torres a Leon Haslam.

Treba povedať, že z motocykla pretekársky duch priam vyžaruje, nielen nálepkou na nádrži, ktorá pripomína víťazstvá vo svetových šampionátoch, ale celkovým dizajnom. Motorka svojou stavbou vyzerá veľmi kompaktne, ale pritom je z nej ten výkon cítiť. A s tým treba u tejto motorky aj rátať, nakoľko jediný sériovo vyrábaný štvorvalec do V s uhlom sklonu valcov 65° má písaných, prosím pekne, živočíšnych 201 konských síl.

IMG_0746

Dizajn RSV4 vás hneď na prvý pohľad upúta svojou športovou krásou. Je z nej cítiť nezameniteľný taliansky dizajn a do každého detailu tejto Talianky by sa dalo bez mihnutia oka zamilovať. Či je to sedadlo, zadná krovka, rám, ktorý historicky vychádza ešte z pretekárskych modelov z GP kubatúry do 250 ccm. Ale aj pri pohľade na prístrojovú dosku, sa do nej človek zamiluje. Pohľad na otáčkomer s červeným poľom začínajúcim na hodnote 14 500 ot./min. prebúdza všetky skryté vášne. Pri sadnutí si do sedla je pretekársky duch cítiť ešte viac. Z dizajnu je jednoducho cítiť taliansku výnimočnosť, pritom však je nevtieravý, ale aj vše hovoriaci.

Úzka stavba motorky vyvoláva v človeku pocit hravosti a dobrej ovládateľnosti. Ergonómia celej jazdeckej pozície je mierená k zamýšľanému použitiu motocykla, ale aj v tomto zmysle by som si dovolil povedať, že je komfortná. Pri mojej výške 178 cm mi motorka a celá pozícia na nej sadla ako keby bola stavaná priamo pre mňa. Sedadlo je tvrdšie, ale je dostatočne veľké na to, aby jazdec mohol meniť pozíciu a posúvať sa na ňom. Riadidlá sú v správnej vzdialenosti a aj ich uhol je presný. A sú aj presne tak široké ako ich chcem mať. Stupačky sú tiež umiestnené práve tam, kde ich moje nohy hľadali. Displej je umiestnený dobre a je aj veľmi dobre čitateľný.

Nebudem vás príliš zaťažovať detailným prechádzaním technických údajov, tie si nájdete v tabuľke v ďalšej kapitole. Len si pripomeňme aspoň to podstatné, nech vieme s čím máme do činenia. Motor je štvorvalec do V s uhlom zovretia valcov 65° o výkonu 201 konských síl a krútiacim momentom 115 Nm. Prevodovka je samozrejme 6 rýchlostná, ale vybavená už rýchloradením a antihopingovou spojkou. Rám je hliníkový aj s hliníkovou zadnou kyvnou vidlicou a plne nastaviteľnými tlmičmi Sachs. To, že Aprilia vyvíjala RSV4 s pretekárskym zameraním, je možné vidieť aj na samotnom ráme, ktorý ponúka široké možnosti nastavení, či už geometrie zadnej vidlice či prednej vidlice, alebo pohybom samotného motora v ráme. Priznám sa, že už to pridáva na exkluzivite a na príjemnom pocite z tejto motorky! Aprilia má na kolesách obuté pneumatiky Pirelli Supercorsa SP, ktoré už samy o sebe prebúdzajú v jazdcovi dôveru v schopnosti tohto motocykla.

Aprilia RSV4 RR je tiež vybavená množstvom elektroniky, ktorú, dalo by sa povedať, už dnešná doba od superšportových motocyklov vyžaduje. Ide o systém APRC, čo je integrovaný manažment motora využívajúci systém plynu Ride-by-Wire a poskytujúci jazdcovi tri jazdné režimy. Ďalej ide o ABS, trakčnú kontrolu s možnosťou nastavenia v ôsmich stupňoch, či trojstupňové antiwheelie, ktoré zabezpečuje to, aby sa motorka nestavala na zadné vtedy, kedy to nechcete. Poslednou vychytávkou je Launch control, ktorý poznáme najmä z vrcholných pretekových seriálov. Je to systém, ktorý umožňuje jazdcovi ľahší štart do pretekov tým, že jazdec sa nemusí starať o to, koľko plynu má pri štarte a rozbiehaní dať, jednoducho dá „full gass“ a už sa stará len o prácu so spojkou.

Systém APRC teda poskytuje tri jazdné režimy Sport, Track a Race, ktoré už všetky poskytujú jazdcovi rovnaký výkon. Režim Sport je najvhodnejší do cestnej premávky, pričom poskytuje veľký fun factor. Režim Track je kompromisom medzi Sport a Race, keď je už vhodný na okruhové použitie svojou väčšou agresivitou a nižším brzdným účinkom motora. A Race, to už je úplná bomba určená najmä na okruhovú jazdu, dáva jazdcovi najlepšie možnosti na dosiahnutie najrýchlejšieho času na kolo, keď má motor už nízky brzdný účinok, pričom je pocitovo najpokojnejšia a dá sa s ňou najlepšie využívať výkon motora. Inak túto mapu si preferujú aj jazdci svetových superbikov! Jazdné mapy je možné prepínať počas jazdy.

Vrátim sa na chvíľu k novému racing ABS, ktoré pracuje tiež v troch úrovniach nastavenia. Jednotka – Race je najradikálnejšia, určená pre tvrdú okruhovú jazdu, ale výrobca uvádza, že je možné v tomto nastavení jazdiť aj v bežnej premávke. V tejto úrovni je vypnutý systém RLM, ktorý zabraňuje pri tvrdom brzdení zdvíhaniu zadného kolesa. Systém pôsobí na obe kolesá. Druhá úroveň – Sport je už citlivejšia a je určená na športovú jazdu na bežných cestách, pôsobí na obe kolesá a zároveň je pri ňom už aktivovaný systém RLM, ktorého účinok je progresívne založený na rýchlosti motocykla. Tretia úroveň – Dážď je určená už priamo pre horšie podmienky, ako je napr. jazda v daždi. Tiež pôsobí na obe kolesá a aj systém RLM je aktívny.

IMG_0761

Veľmi dobre riešená je tiež prístrojová doska, ktorá obsahuje klasický otáčkomer a veľký displej, ktorý má dva režimy zobrazenia, pre normálne cestné použitie, alebo pre okruhové použitie. V štandardnom cestnom zobrazení je najväčší rýchlomer v strede displeja. Taktiež tam nájdeme teplotu motora, zaradenú rýchlosť, čas, jazdný režim a stupeň trakčnej kontroly a dolu palubný počítač, ktorý ukazuje najazdené KM, priemernú spotrebu, okamžitú spotrebu, denný počítač kilometrov, či maximálna dosiahnutá rýchlosť.

Druhý režim zobrazenia displeja je určený pre okruhové jazdenie, kde najväčšiu časť zaberá čas na kolo, potom zaradená rýchlosť, jazdný režim a stupeň trakčnej kontroly, teplota motora a najmenšia je rýchlosť.

S RSV sme sa teda zoznámili, je čas pokročiť v spoločnom rande, nasadnúť a zhodnotiť, či nás oči neklamú a je tak dobrá, ako vyzerá.

Pokračujte v čítaní v ďalších kapitolách:

nasledujúca kapitola »Okruh