Test

bmw-k1600gt-0027

Rad K má pomerne dlhú a bohatú históriu a motoricky sa vždy tak trochu vymykal zabehnutým štandardom BMW, pretože bol poháňaný radovými troj a štvorvalcami. Pre špecifický vzhľad motora s pozdĺžne uloženými valcami si potom Kačka vyslúžila nie práve lichotivú prezývku „tehla“. Nebola na tom ale zďaleka tak zle ako napríklad Honda CX 500, ktorej nikto nepovedal inak ako „bahenná pumpa“. A keď už som spomenul japonského výrobcu, bol to práve on, kto v roku 1978 vyrobil prvý produkčný motocykel s radovým šesťvalcom. Pri pohľade na šírku motora CBX 1000 však muselo byť všetkým jasné, že tadiaľ cesta naozaj nevedie. A tak to motocyklový priemysel s radovými šesťvalcami po pár ďalších pokusoch niekoľkých iných výrobcov tak nejako vzdal.

V roku 2009 však s odpoveďou na otázku radového šesťvalca prišlo práve BMW, keď predstavilo futuristickú štúdiu pod názvom „Concept 6„. Ono tiež, kto iný by s tým motorom mal prísť, ako majster svojho remesla v automobilovom priemysle, že?! Nadčasový dizajnový úlet postavený na kompaktnej radovej šestke dával tušiť, že sa chystá niečo veľké s pekným výkonom a krútiakom z ríše snov.

O dva roky neskôr potom boli predstavené dve nové produkčné motorky – K 1600 GT a K 1600 GTL. Dva modely postavené na rovnakom základe, pričom GTL s nižším sedlom, kreslom pre spolujazdca a väčším plexi cieli na väčší komfort, kdežto GT s vyšším sedlom dopraje svojmu jazdcovi aj trochu toho športového zážitku.

Takto si Kčko vzal do parády náš kolega Ondřej Hloch

Takto si Kčko vzal do parády náš kolega Ondřej Hloch

Šport ale bude zrejme to posledné, na čo by ste si pri pohľade na takmer tristokilového drobčeka s kuframi pomysleli. Však som aj počas testu slýchal narážky týkajúce sa veľkosti tohto prekrásneho stroja, a to menovite: loď/parník, krava/jalovica a autobus/lietadlo. Vlastne to boli len nevedomky zložené komplimenty, ku ktorých zažehnaniu stačilo len a len naštartovať. Pán motor totiž vôbec neznie ako nuda pre fúzatých dedkov, ale naopak dáva najavo, že má celkom gule. Púhych 55,5 cm široký agregát dáva výkon 160,5 kona a, posaďte sa, 175 Nm krútiaceho momentu, pričom 70% už v 1500 otáčkach. A vedzte, že pre veľa motoriek je 120 Nm absolútne nedosiahnuteľná méta v maximálnych otáčkach, nieto pri tomto mierne zvýšenom voľnobehu. A navyše musím uznať, že prvé naštartovanie milo prekvapilo aj nás v redakcii. Taký zvuk sme naozaj nečakali.

bmw-k1600gt-K3

Keď si s kľúčikom vo vrecku (áno, ďalšia motorka s bezkľúčovým zapaľovaním) sadnete za riadidlá, začnete vstrebávať všetku vybavenosť GTčka. Pod obrovským a samozrejme elektricky ovládaným plexištítkom sú dva klasické okrúhle a nádherne podsvietené ukazovatele rýchlosti a otáčok a medzi nimi veľký plne grafický displej. Prvotný dojem z neho bol jednoznačne nezvládnuteľný guláš informácií, ale časom sa naučíte, kde akú informáciu hľadať a vo finále zistíte, že to je vlastne super a že by tam toho pokojne mohlo byť viac.

Čoho by určite nemuselo byť viac, sú ovládacie prvky. Najmä na ľavej ruke máte toľko tlačidiel, že by sa za ne nemusel hanbiť ani zdatný harmonikár. Sú tu klasicky smerovky, klaksón a svetelná húkačka, ale navyše aj vynútené svietenie (ak nechcete svietiť iba anjelskými očami), prídavné svietenie, ovládanie štítku, tempomat a ovládanie meníčka, ku ktorému potrebujete ešte kruhový ovládač. Ten má ešte aj funkciu vľavo a vpravo, takže občas si pri manipulácii so smerovkami napríklad preladíte stanicu. A to sa oplatí.

Samozrejme, že keď som ľavé riaditko videl prvýkrát, radšej som na nič nesiahal a počkal si až domov, aby som si všetko v kľude pekne osvojil a ovládanie naštudoval. Ladiť a hlavne učiť sa tieto veci za jazdy, to je o pekný „prúser.“

bmw-k1600gt-41

Snáď mi odpustíte ten ľahký náznak snobstva, keď ma ako prvé zaujímalo, kde si naladím obľúbené rádio, aby tam tie repráky neboli len pre ozdobu, a ako si zapnem vyhrievanie rukovätí a mojej ctenej prdelky. Predpokladám, že my všetci, čo tieto vymoženosti na našich vlastných strojoch nemáme, urobíme práve toto ako jednu z prvých vecí. Ak sa nemýlim, tak do „plnej paľby“ tejto motorke chýbala len navigácia, čo mi ale nevadilo – ja sa rád povozím. Z hľadiska výbavy sa potom bavíme o elektronicky nastaviteľnom podvozku (ESA), rádiu (vrátane USB/AUX vstupu), bluetooth pre interkom, alarmu, päťstupňovom vyhrievaní rukovätí a sedadla jazdca, dvojstupňové vyhrievanie sedadla spolujazdca, ABS, dynamickej kontrole trakcie, kontrole tlaku v pneumatikách, „Hill Climb“ podpore pri rozjazde v kopci, tempomatu, prídavných svetlometoch a už spomínanom elektronicky polohovateľnom štítku, ktorý má dostatočnú plochu na to, aby ochránil aj väčšieho vodiča, ako som ja.

bmw-k1600gt-K1_2

Pri manipulácii s motorkou na mieste, ak je potrebné postavenie na hlavný stojan alebo ak sa snažíte motorkou pohupovať medzi stehnami, naozaj cítite jej váhu. Sú to predsa len skoro tri metráky poctivého nemeckého železa, ktoré vzbudzujú rešpekt a úctu. Lenže čert ber „nový zéland“, akonáhle zaradíte za jedna a otočíte plynom, všetka úcta ide kade ľahšie a rovnako tak zmizne pocit hmotnosti. Pre rozbehnutie navyše ani nemusíte pridávať plyn, stačí pomaly pustiť spojku a motorka, hnaná natešeným šesťvalcom, sa vydá vpred.

bmw-k1600gt-4

Sila motora je naozaj ohromujúca a čo si budeme hovoriť, istú exkluzivitu dodáva tiež typický šesťvalcový zvuk, ktorý sa derie na svet cez dve mohutné koncovky. A ako inak, so šiestimi dierami – motor piští, jačí a letí. Keby mi do helmy nehulákalo rádio a nepálil ma zadok (prečo nastaviť vyhrievanie potrebné na 3, keď to vie 5, že?!), asi by som sa nechal uniesť pocitom, že idem na športovej motorke. Motor s prehľadom poberie 2000-2500 otáčok, ale za rozumné dno považujme hodnotu okolo 3000 otáčok. Tu už totiž radový šesťvalec nemusíte príliš pobádať a než sa nazdáte, musíte radiť ďalší kvalt. Radenie je veľmi presné, ale bohužiaľ aj trocha hlučnejšie a radička dáva viac spätnej väzby, ako by bolo potrebné.

Ako sme u BMW zvyknutí, elektronicky nastaviteľný podvozok je možné meniť podľa potrieb za jazdy, takže odpruženie stroja môžete plne prispôsobiť charakteru cesty (alebo skôr dier) či svojmu aktuálnemu rozpoloženiu. Rovnako tak môžete pracovať s tromi nastaveniami (ROAD/DYNAMIC/RAIN), ktoré korigujú ako palivovú mapu, tak správanie ABS a dynamickej kontroly trakcie, ktorú možno ale u všetkých režimov aj vypnúť. Ale vďaka Bohu za ňu, pretože keď sa pri fotení rozhodnete oslniť fotografa excelentným výjazdom zo zákruty a v pomerne veľkom náklone zavelíte „vpred“, ste radi, že Nemec myslel aj na takú situáciu…

bmw-k1600gt-240

Najostrejším režimom je DYNAMIC, ktorý ponúka rovnako ako ROAD plný výkon, ale má predsa len ešte trocha lepšiu odozvu. RAIN, ako už názov napovedá, oceníte pri jazde v daždi, kde by plný výkon bol skôr na škodu.

bmw-k1600gt-64

Opomenúť samozrejme nesmiem ani brzdy, pretože keď už hmotu uvedieme do pohybu, občas sa hodí ju zastaviť. Ani pri športovejšej jazde som na nich nepocítil, že by mali tendencie vädnúť a navyše sa naozaj skvele dávkujú. A keby išlo naozaj do úzkych, stojí za vami samozrejme ešte aj ABS.

bmw-k1600gt-0078

Najmä pri športovej jazde pocítite, že je Kčko pomerne veľmi dlhé a miestami trocha nepokojné a po čase si tiež brúsením stupačky o asfalt zistíte, kam až môžete klopiť. Aj napriek týmto vcelku logickým limitom si trúfam povedať, že v rukách skúseného jazdca Káčko prirobí šediny nejednému „pretekárovi“ na Dubej či na Buchlákoch. Záleží, odkiaľ ste, ale v prípade tejto motorky to nehrá až takú rolu. A vlastne ani nemusíte zastavovať na najbližšej benzínke, snáď jedine, keby ste túžili vidieť Strelcov výraz potom, čo s nabalenými kuframi, ťahajúc stupačku v každom vingli a za revu obľúbenej stanice dorazíte prilepený na jeho ŠPZtke.

bmw-k1600gt-119

A keď už som ich spomenul… Kufre sú na tejto motorke úplne parádna záležitosť a tiež jeden z mála momentov, kedy potrebujete klasický kľúčik. To v prípade, keď ich chcete zložiť a odniesť si ich od motorky, pretože ak ich chcete len zamknúť, môžete tak urobiť pohodlne z riadidiel. Opäť stačí mať vo vrecku kľúčik, aby vás motorka spoznala, stlačíte tlačidlo a je hotovo. Kufre sú plastové, samozrejme vo farbách stroja a s prehľadom do nich uložíte aj integrálnu prilbu. S takýmto úložným priestorom sa môžete vydať po Európe aj s náročnejšou partnerkou, a ak jazdíte sami, skoro by som zvažoval, či do jedného kufra nenarvať malý kávovar. Tá predstava čerstvo uvarenej voňavej kávičky kdesi na polceste v Tramtárii, tá by mi asi nedala spať.

No a potom je tu ešte jedna vec, ktorá fascinovala nielen mňa, ale vlastne kohokoľvek, kto mal tú česť. Hovorím o svietení tejto motorky, pretože za roky motocyklovej novinárčiny si nepamätám stroj, ktorý by dokázal presvietiť pred vami idúce auto. Káčko? Úplne s prehľadom a hoci je to skôr klišé, tu naozaj sedí – na tejto motorke vidíte v noci ako vo dne. Je vybavená adaptívnymi xenónovými svetlami a krúžkami z optického vlákna, a keď to všetko rozsvietite, je to vážne paráda.

Test K 1600 GT utiekol ako voda a v jeho sedle som najazdil veľa kilometrov, ale vzhľadom k tomu, že sa jedná o cesťák, som o nich vlastne ani nevedel. Samozrejme v pozitívnom zmysle. Hoci som vždy preferoval športové motorky, alebo aspoň štýlových naháčov (čo sa s Káčkom jednoducho nevojdeme), zanechalo vo mne čosi, čo mi nedá spať. Ako milovníkovi výletov dlhších než za najbližší kopec, technologických vymožeností a fotenia, ktorému občas v hlave preskočí koliesko, cukne zápästie a dej sa vôľa božia, v tejto motorke vidím skvelého parťáka na spojenie toho všetkého, čo mám rád. BMW K 1600 GT ponúkne skvelé a naozaj komfortné pojazdenie, a ak by to niekomu nestačilo, mám odporúčania – kúpte si GTL alebo auto, veľa iných variánt už asi nenájdete a vyjde vás to na podobné peniaze.

Motocykel k testom zapožičal dovozca pre ČR, spoločnosť BMW Motorrad CZ.

Pokračujte v čítaní v ďalších kapitolách:

nasledujúca kapitola »Technické parametre