Predstavenie

Priznám sa, tento štýl motocykla mi nie je vlastný, takže som s predsudkami sadal u Bratislavského predajcu H&D na tento motocykel. Zaužívanú predstavu o ťažkých a neobratných amerických krížnikoch, ktoré sa hodia tak na americké dlhé rovné „route“, som v tomto článku ani nechcel vyvracať. Z druhej strany, sadnúť si do pekného, priestranného sedla, ktoré je vo výške len 695 mm nad zemou, je skutočne jednoduché a priam návykové.

HDtest20152001

Po krátkom predstavení motocykla skúseným a šikovným predajcom, kedy som dostal vysvetlené nielen ako používať jednotlivé ovládacie prvky tohto červeného Američana, ale aj ako stíšiť príplatkové a krásne znejúce výfuky Dr.Jekill & Mr.Hyde, som vyrazil spolu s kolegom, ktorý osedlal podstatne ľahší typ Harleya do preplnených ulíc Bratislavy.

Jasná predstava a náš neskromný zámer, rýchlo sa vymotať z pouličného ruchu preplnených ulíc nášho hlavného mesta, a užívať si pekné cesty jesennou krajinou, sa čoskoro ocitla v troskách. Chybným rozhodnutím toho jediného neamerického kusa, ktorý momentálne sedel na veľkom a pohodlnom sedle s dopredu vyloženými nohami, kryl sa za nízkou kapotážou a počúval hudbu z výkonnej aparatúry motocykla, sme zamierili na preplnenú D1. Hovorím si, nič to, aspoň otestujem ako sedí mašina na našej, slovenskej „Highway“ 🙂 . Lenže zasa zaúradoval ľudský faktor. Na motorke sa tak dobre išlo, pričom zvuk z výfukov bol k tomu tak opojný, že som našu malú kolónu dvoch H&D motocyklov zaviedol až do viac kilometrovej zápchy spôsobenej nejakou haváriou dosť ďaleko vpredu. Keďže sa nám na tak skvelých motocykloch (čo som už medzi časom aj napriek mojim predsudkom zistil) nechcelo čakať v zápche, začali sme sa preplietať s cieľom čo najskôr uniknúť z tejto šlamastiky. V tejto nezávideniahodnej situácii som veľmi ocenil aj dobré brzdy motocykla. Street Glide Special má na oboch kolesách štvorpiestikové strmene, vpredu samozrejme na dvoch kotúčoch. Brzdy sa skutočne dobre dávkovali. Keďže motocykel je v základe vybavený ABS, nie je potrebné sa báť ani extrémneho prebrzdenia.

HDtest20151003

Teraz sa trochu pristavím u jazdných vlastností motocykla. Ako som povedal, sadal som z predsudkami na tento typ stroja. Prekvapivo už v rušných uliciach Blavy, sa mi na bezmála 400 kilogramovej motorke ( s náplňami) neskutočne dobre prepletalo jazdnými pruhmi pomedzi, na nás motorkárov neustále útočiace, štvorkolesové šelmy. O to viac som bol prekvapený, že som si aj v diaľničnej zápche, bez problémov razil cestu vpred s týmto ťažkotonážnikom. Veľmi mi k tomu pomohli aj skvelé spätné zrkadlá, vkusne skryté do rozmernej kapotáže, takže som ich nikde „nenechal“ zavesené na korbe nákladiakov, ktoré som obchádzal. Veľkým pozitívom bolo, že som nemusel používať klaksón. Perfektný, hlboko znejúci zvuk, ktorý vychádzal z dlhých, príplatkových výfukov, všetkých na okolí upozorňoval, že ideme dopredu. Ako som si všimol, veľa vodičov automobilov čakajúcich v zápche, ako počulo tento zvuk, automaticky nám urobili cestu a ešte načúvali tomuto zvuku pri stiahnutých sklách svojich miláčikov. Keď sa cesta konečne uvolnila, naplno som mohol využiť 86 konských síl motora, ktorý má úctyhodný objem takmer 1700ccm. Oveľa viac o záťahu motorky však napovie krútiaci moment, ktorý dosahuje svoje maximum už pri 3500 ot/min. (to je hladina, kde viacero ostatných vidlicových motorov len začína reagovať na otočenie pravou rukoväťou). Hodnota tohto momentu je až 138 Nm, čo je dosť na to, aby ste pri poriadnom pridaní plynu, pozerali na ostatných len cez sklá svojich spätných zrkadiel.

Výfuky od Jekilla s Haydom mali ešte jednu špecialitu, malým tlačidlom na riadidlách sa dali prepnúť, a vtedy zostal motocykel úplne tichý. Priznám sa, vzhľadom ku krásnemu až opojnému zvuku pri otvorenom výfuku, toto by som využil asi len v dvoch prípadoch. Ak by som vyťahoval motorku z domu tak, aby manželka nevedela, že zasa utekám a idem jazdiť a ten druhý pri náhodnej kontrole rakúskych policajtov niekde v Alpských dedinkách.

Konečne sme sa však vymotali z našej „trojprúdovky“ a zamierili tam, kde sa to aj mne a nakoniec aj tejto motorke, ktorá neustále vzbudzovala pozornosť okoloidúcich, ďaleko viac páčilo.

HDtest2015010

Musím skutočne uznať, že sme si spoločne, motorka aj ja, užili krásny jesenný deň. Rozmerná kapotáž s nízkym štítom veľmi nezavadzia, pritom pekne kryje pred postupne sa zväčšujúcim chladom. V kapotáži sú pekne skryté aj všetky prístroje. Stredobodom je nový 6,5 palcový dotykový displej, na ktorom môžete nielen sledovať navigáciu, ale aj meniť nastavenia motocykla a v neposlednom rade vám dáva informácie o hranej hudbe. Motocykel je v štýle „bagger“  a to je momentálne celkom „in“.

Večer, v tomto ročnom období už za tmy, sme sa presunuli späť do Bratislavy, vrátiť naše nové kamarátky. Hej, možno to nie je pre každého to pravé orechové. Motorka je dosť veľká, jej hmotnosť sa však po rozjazde  ukážkovo vyparí ako hmla po rannom daždi. Brzdi brzdia, svetlá svietia. Aj po tme sa jazdilo na motocykli veľmi dobre. Nedovolím si nespomenúť ešte jednu vec. Mám dosť citlivé ruky a pri dlhšej jazde ma väčšinou bolia a tŕpnu. Keď som na začiatku dňa stál vedľa naštartovaného motocykla a videl, ako motor tancuje v ráme akúsi čudesnú zmes maďarského čardášu a slovenského odzemku, nebolo mi všetko jedno. Ale čuduj sa svete, nič z toho nebolo v hrubých riadidlách a na veľkých podložkách nôh cítiť. Len také jemné pobrnkávanie a záchvevy. Veľmi príjemné, dokonca som sa pristihol, že som aj miestami schválne brnkol do plynu, aby som to „mačacie“ zavrnenie znovu ucítil. Keďže som toho v ten deň, aj vďaka dlhšiemu sa zapojeniu do dopravnej zápchy, až tak veľa nenajazdil, nestihol som vyčerpať ani celú nádrž. Podľa údaju výrobcu má byť spotreba len 5,6l/100km, čo na tak veľký a ťažký stroj skutočne nie je veľa. Pri objeme nádrže takmer 23 litrov potom vychádza dojazd na jednu nádrž na viac ako 300km, čo je tiež celkom pekné číslo.

HDtest2015012

Nastal čas lúčenia. Z veľkých, hlbokých kufrov, ktoré sa dobre zamykajú a sú pevne a vodotesne uzavreté, som si vybral posledné zvyšky oblečenia, ktoré som si v tento už hlboko jesenný deň so sebou pre istotu nabalil. Ono, na také vymoženosti, ako ABS a palubný počítač v sérii, prípadne bezkľúčové zapaľovanie sa veľmi ľahko zvyká. Priznám sa, aj keď som tomu ráno neveril, je mi teraz tak trochu smutno. Milujem cestovanie na motorke a toto je stroj, ktorý k cestovaniu priamo láka. Jazdné vlastnosti motorky sú veľmi dobré a viem si predstaviť jazdu na tejto motorke aj úzkymi alpskými serpentínami. To, že o môj zadok, batožinu, trasu či kultúrne vyžitie by bolo dobre postarané, je mi už dnes celkom jasné. Jednu vec by som asi predsa len postrádal. Asi len ťažko by som na tejto Glide zbehol z upravenej cesty niekde na „polňačku“, ako som zvyklý….

HDtest20151001

Pokračujte v čítaní v ďalších kapitolách:

nasledujúca kapitola »Technické údaje