Test

Necelé dva roky od predstavenia reinkarnovaného modelového radu Scrambler z rokov 1962-74 je nutné povedať, že Ducati udrela na retrohlavičku a pekne zostra. Táto fajnová life-stylová záležitosť sa vlani stala desiatou najpredávanejšou motorkou nad 500 cm3 s viac ako 16 000 celosvetovo predanými kusmi. Rozhodne to nie je malé číslo, obzvlášť keď prihliadneme k faktu, že na takú motorku sme u výrobcu z Borgo Panigale vôbec neboli zvyknutí. Teda aspoň nie od sedemdesiatych rokov.

ducati-scrambler-sixty2-0468

Veľký Scrambler, odpustite mi to označenie, sa aktuálne ponúka v šiestich rôznych variantoch: Icon, Urban Enduro, Full Throttle, Classic, Flat Track Pro a Italia Independent, pričom všetky verzie sú postavené na ľahko odkoňovanom 803 cm3 motore z Monstera 796.

ducati-scrambler-models

Ten je, ak ste to nevedeli, možné priškrtiť na 35 kw, aby sa výkonom vošiel do vodičského oprávnenia A2, takže toto zrejme nebude ten hlavný dôvod, prečo sa v modelovom rade objavil siedmy statočný s objemom 399 cm3 a názvom Sixty2. Ten na prvý pohľad ľahký náznak kanibalizmu je teda v skutočnosti skôr snahou zacieliť na ázijský trh (kde majú menšie kubatúry isté výhody), začínajúcich bikerov a áno – ženy.

Názov Sixty2 je nespochybniteľným odkazom na letopočet prvého uvedenia Scramblera a pripomína to tiež nápis na viečku nádrže: „BORN FREE -1962-„. Takých momentov ale na Sixty2 nájdeme viacero – napríklad tvar kľúča pripomínajúci tvar pôvodného zapínania svetiel, lúčové kolesá v štýle old-schoolových flat trackerov, tvar zadnej kyvnej vidlice a vo finále aj samotný štyristokubíkový motor, ktorý má k objemu pôvodných Scramblerov rozhodne bližšie ako našlapanejšia osemstovka. Sixty2 sa navyše nechalo inšpirovať aj kultúrou mladých, najmä skateboardingom, surfingom a pop music a pritom zostať stále plnohodnotným Scramblerom so všetkým.

ducati-scrambler-sixty2-0557

Čo rozhodne zaujme na šesťdesiatdvojke na prvý pohľad, sú tri farebné retro prevedenia. Sú to „Shining Black“, „Atomic Tangerine“ a „Ocean Grey“, kde najmä poslednú farbu (áno, to je tá vyvrátená modrá) poznáme dobre z kuchynských spotrebičov domácností 50 a 60 rokov. Oproti ostatným „veľkým“ modelom bola použitá o chlp väčšia nádrž, obyčajné vidlice namiesto USD a trochu nešťastným odkazom na svojich predkov sú čierne guľaté zŕkadlá, v ktorých síce vidíte skvele, ale neoplývajú zrovna prehnanou estetikou a ešte sú príliš blízko riadidlám …

Slider 1Slider 2Slider 3

Jazda v sedle tohto stroja je skvelým zážitkom, aspoň ja som si ju užíval. Oproti veľkému Scrambleru je síce len o pár kíl ľahší, ale vďaka veľmi nízkemu ťažisku a dobrému rozloženiu váhy ide o naozaj skvele ovládateľnú motorku. Vzpriamený posed je veľmi pohodlný a prispievajú k tomu aj vysoko posadené riadidlá. Tie mi síce spočiatku pripadali až príliš vysoko, ale zase sa vďaka nim motorka oveľa lepšie ovláda, než keby boli príliš nízko. Jednu výčitku by som ale predsa len mal, a to menší rajd. Ak totiž chytíte kolónu, čo vo veľkých mestách počas dňa nie je žiadne extra umenie, pri kľučkovaní medzi stojacimi autami čoskoro zistíte, že ste na dorazoch skôr, než by bývalo bolo treba. Ale čo už …

Ako som už uviedol v nadpise, bavíme sa o entry-level biku, takže ak trpíte neutíšiteľnou túžbou sa prizabiť na silnej motorke, od Sixty2 dajte ruky preč … Ak ale chcete mať štýl a užívať si jazdu po meste a okolo neho, to je potom iné! Srdcom motorky je dvojventilový vzduchom chladený dvojvalec s objemom 399 cm3, ktorý dáva výkon 41 koní. U väčších dvouventilov sme zvyknutí na silnejší spodok, ale v prípade Sixty2 sa bavíme skôr o nenásilnom výkone a pozvoľnom náraste krútiaceho momentu až do 6-7 tisíc otáčok, kde motor akoby chytí druhý dych a až do deviatich tisíc je čítiť citeľný nárast krútiaku. Ak teda dostanete „rapla“, musíte ho držať v tomto rozmedzí, kde „Duci“ ide ako z praku.

Nie je to nič na pretekanie, ale na svižný prejazd mestom alebo na výjazd cez víkend tento motor rozhodne službu urobí. (Ostatne, ja som Scrambler vytiahol aj na diaľniciu a maximálna rýchlosť 155 km/h mi, na rozdiel od orgánov, príde vcelku v pohode.) Ruka v ruke s tým ide aj podvozok. O tlmenie predného kolesa sa starajú tradičné vidlice Showa s priemerom 41 mm bez možnosti nastavenia, u zadného tlmiča Kayaba si ale môžete nastaviť predpätie, pričom zdvih oboch vidlíc je 150 mm, čo je pomerne dosť na vyžehlenie aj väčších výmoľov. Podvozok je celkovo mäkší a pri hulváckejšom zaobchádzaní ucítite, že trochu pracuje, ale to už musíte ísť pomerne dosť na hrane.

ducati-scrambler-sixty2-1053

ducati-scrambler-sixty2-1091

O brzdenie sa okrem slušného brzdného momentu motora (mimochodom, pri zatvorení plynu reaguje motor krásne mäkko a pružne) starajú aj ABSkom vybavené kotúčové brzdy, ktoré (opäť s prihliadnutím road/off-road kompromisná vzorka Pirelli MT 60 RS) má tendenciu zasahovať pomerne skoro. Aj vzhľadom k dobrému dávkovaniu nemôžem na ich adresu povedať jediné krivé slovo a aj pri ostrejšej jazde zostala mojej spodná bielizeň v suchu …

Z hľadiska ovládania patrí Sixty2 k tým pohodovejším motorkám. Síce je vybavená typicky „ducatími“ ovládačmi (prepínač smeroviek, prechádzanie menu na displeji) na ľavej ruke a blbuvzdorným štartérom a chcípákom na pravej ruke, s ktorými môžete chvíľu bojovať, ak nie ste zvyknutí, ale inak tu nečíhajú žiadne technické nástrahy.

Ako je dnes zvykom, analógový tachometer je čím ďalej väčšou raritou, takže aj tu nájdeme kruhový digitálny displej. Ten je bohužiaľ pod ostrým denným svetlom trocha horšie čitateľný, ale aj tak poskytuje všetky potrebné informácie, ako sú rýchlosť, čas, teplota, denné počítadlá, ukazovateľ bočného stojanu (to je fajn funkcia, najmä pre začiatočníkov) a otáčkomer. Ten je tu skôr ako designovka v dolnej polovici a čiarky na ňom zase tak trochu odkazujú na denné LED prúžky, ktoré sú na svetle. Tie sú mimochodom veľmi vydarené a motorke naozaj pristanú. Ak sa na svetlo pozriete zblízka, zistíme, že kryt žiarovky v parabole nesie logo Ducati.

ducati-scrambler-sixty2-0478

Nestáva sa mi to často, ale na Scramblere Sixty2 som išiel v noci a musím povedať, že stretávacie svetlá svietia naozaj veľmi dobre. Dokonca tak dobre, že ma občas oslnení protiidúci vodiči upozorňovali diaľkovými svetlami. Oproti tomu diaľkové svetlo pôsobí trochu ochabnuté, ale opäť prizerám na to, že sa nejedná o dialkoplaz na nočné výlety, ale o zábavnú motorku na deň.

A tak to vidíte. Krásne ste to prelúskali a žiadna brada nenarástla, z plandavého trička sa nestala plandavá flanelová košeľa a všetko je po starom. Sixty2 je jednoducho taký entry-level za prémiovú cenu, po ktorom pôjdu mladí skúsenosti zbierajúci jazdci a naše drahé polovičky. Skrátka, ak máte 18 a tatko s bradou (a tou ulízanou pätkou) dráždi veľkého Scramblera, alebo ste nežná kvetina majúca rešpekt pred ôsmimi stovkami kubíkov, toto je ideálny bajk pre vás. Nemusíte kupovať toho skútra od V, užijete si veľa zábavy a budete mať nepochybne štýl, ktorý je možné ďalej pilovať, pretože Ducati ponúka veľa doplnkov a príslušenstva.

Chvíľu sme zvažovali, či nasledujúce fotky vôbec vypustíme von, pretože pretekárska dráha vo Vysokom Mýte nie je práve natívne prostredie tohoto biku. Avšak test sa nám zišiel spolu s našou poslednou tohtoročnou Silniční motoškolou, a tak sme to využili.

ducati-scrambler-sixty2-0062

Hodnotenie

Klady

Zápory

+ Skvelý dizajn
+ Príjemný motor
+ ABS
+ Dobre ovládateľná

– Menší rejd
– Zrkadlá sú príliš blízko riadidlám
– Horšie čitateľný displej pri ostrom slnku
– Horšie vyklopiteľný stojan

Pokračujte v čítaní v ďalších kapitolách:

nasledujúca kapitola »Technické parametre