Test

Keď som bol v pražskej predajni MCH vyzdvihnúť novinku od Hondy, model CB500F, ako by na mňa dýchlo trocha tej nostalgie z doby, kedy som na motorke začínal. Na jednej strane to boli vážne čarovné časy, ale z dnešného pohľadu tiež dosť veľký punk. Papiere na „veľkú“ motorku ste, v prípade ukecania jedného z rodičov ako ja, mohli získať už v 17tich, a prvé skúsenosti pozbierať naozaj na všeličom. A rozhodne to nemyslím v pozitívnom zmysle …

honda-cb500f-0471

Vtedy nebolo zďaleka toľko entry-level modelov, ako máme dnes a hlavne dosť ľudí trpelo predstavou, že poriadna motorka musí mať aspoň sto koní. Nie všetci si ale domysleli, že motorka potom aj niečo váži, a že na nej nejde ťahať za plyn ako za cecky dojnej kravy, pretože to vyžaduje isté návyky, ktoré novic ešte len musia získať. Hlúpe ale je, keď sa o to snažíte na starej stokoňovej vrane, ktorá má výkonový kopanec, od tečúcich vidlíc mastné kotúče a štafle miesto podvozku.

honda-cb500f-0241

Chvála Bohu za legislatívnu zmenu a vznik skupiny A2 (do 35 kW), ktorá síce niekomu môže pripadať ako prekážka na ceste za veľkým „Áčkom“, ale pozrite sa na dnešnú ponuku modelov – to je úplná fantázia! Zareagovala na to aj Honda, ktorá pred pár rokmi zmenila koncept a vytvorila novú rodinu troch pollitrových modelov, kde po boku športovej CBR500R a dobrodružnej CB500X nájdeme aj práve testovanú naked CB500F.

honda-cb500f-0437

Keď som nové CBčko videl prvýkrát, musím sa priznať, že som sa pristihol s ľahko pootvorenou pusou. Okamžite som zaspomínal, ako sme kedysi z motoriek dávali dolu všetky tie „kraviny“, ktoré tam nemusia byť – napríklad zrkadlá, budíky, svetlo a stavali sme brutálne streety. Efko sa týmto štýlom veľmi inšpirovalo, čím nehovorím, že Honda ušetrila na dieloch :). Len stavila na ostro ladené rysy a hodne agresívnu prednú masku s podareným LEDkovým svetlom, široké riadidlá a vďaka ďalším dizajnovým zmenám dokázala aj pekne predať úplne nový motor.

A vedzte, že si tento kvapalinou chladený radový dvojvalec zamilujete behom chvíľky. Ponúkne totiž krásne jemný chod, dobrú dynamiku, ale hlavne pozvoľný nárast krútiaceho momentu, čo najviac ocenia práve začínajúci jazdci. Maximálneho krútiaku 43 Nm dosiahne v 7 tisícoch, ale krásne sa zbiera už od 4 tisíc a rozhodne sa nemusíte báť žiadnej pasce v podobe šialeného nástupu. Najvyššieho, kategóriou stanoveného výkonu 47 koní (35 kW) potom dvojvalec dosiahne v 8500 otáčkach, čo by malo Hondu rozpohybovať na maximálku 170 km/h. Jeho najväčšou devízou sú ale už spomínané vybrané mravy a keď sa otrkáte, ťaháte viac a viac idete.

honda-cb500f-0572

Po usadnutí za riadidlá sa budete cítiť naozaj pohodlne. Sedlo jazdca je dobre tvarované a vpredu úzke, takže pri jeho výške 78,5 cm nad zemou by aj ľudia menšieho vzrastu mali dobre dosiahnuť na zem. Za jazdy potom vďaka skoseniu v jeho prednej časti môžete krásne stlačiť nádrž a v spojení s širokými riadidlami potom s motorkou doslova splyniete v jeden celok. A to sa potom motorka vedie jedna báseň, čomu samozrejme napomáha tiež dobré rozloženie váhy a tiež nízka hmotnosť – 190 kg so všetkými náplňami.

Prístrojová doska je schovaná v maske nad svetlom a poskytuje prehľadné informácie o otáčkach a rýchlosti, stavu paliva, čase a samozrejme najazdených kilometroch. Displej z tekutých kryštálov je dobre čitateľný aj na ostrom slnku a v noci má pekné modré podsvietenie. Nad ním sú umiestnené kontrolky, z ktorých najčastejšie budete hľadieť na zelené Nko neutrálu a šípky smerových svetiel.

honda-cb500f-0433

Že Honda týmto modelom cieli nielen na začiatočníkov, ale aj na mestskú prevádzku, je zrejmé tiež z ovládacích prvkov na riadidlách. Aspoň tak na mňa pôsobia veľké trojuholníkové tlačidlá varovných smerových svetiel na pravom riadidle a klaskon na ľavom. Prepínač smerových svetiel je až pod ním v mieste, kde predtým býval tak nejako unifikovane klaskon, takže sa mi neraz podarilo miesto blikania zatrúbiť. Ale čo, tak nech sa všetci pozrú na fešáka na peknej motorke…

Čo ma naozaj potešilo, bola možnosť nastavenia páčky prednej brzdy, čo rozhodne pridá na celkovo lepšom pocite z brzdenia. Brzdy sa na CB500F dobre dávkujú a nemajú žiadny prehnaný nástup a sú navyše podporené ABSkom, ktoré nastupuje presne v momente, kedy začína byť potreba. A nebudem tvrdiť, že som nebol milo prekvapený. U motorky cielenej na mladších jazdcov by som na jednu stranu očakával skorší zásah, ale na druhú je určite lepšie, ak sa naučia brzdiť bez utieranie zadku. No a to najlepšie na koniec. V brzdovej sústave samozrejme nemôžem zabudnúť na pôvabné vykúsnuté kotúče, ktoré motorke dodávajú športový šmrnc.

Skvelej ovládateľnosti nielen v meste, ale aj na našich udrncaných okreskách CB500F vďačí, okrem už spomínanej nízkej váhy a jej dobrému rozloženiu, tiež čiastočne nadstaviteľnému podvozku. Tu bude veľmi záležať na tom, kde a ako budete Hondu používať. Pre začiatočníka a bežnú používateľský prevádzku by som ho celkovo o máličko zmäkčil, aby na nerovnosti reagoval s väčším pokojom. Aj tak ho musím pochváliť, že ich filtroval statočne, ale celkovo jednoducho pôsobil trochu tvrdším dojmom. Skúsenejší jazdec by možno naopak ešte pritvrdil zadný tlmič, vďaka čomu by sa motorka pri „športovejšom“ zaobchádzaní viac upokojila.

honda-cb500f-0546

Na jednej strane možno trocha ľutujem, že taká motorka neexistovala v čase, keď som začínal. Na druhú si ale hovorím, že aj ako skúsenému jazdcovi mi CB500F má vážne čo ponúknuť. Je to krásna, malá a dobre ovládateľná motorka s kultivovaným motorom, čiastočne nastaviteľným podvozkom a niekoľkými ďalšími pozitívami, s ktorou môžete cez týždeň jazdiť po meste do práce a cez víkend sa len tak skĺznuť niekam ďalej. A vo finále je aj jedno, či na motorke začínate, alebo už máte niečo najazdené. Vždy to pre vás bude prima kamoš, čo jazdí za štyri na sto a kým mu budete mazať reťaz a meniť olej, verím, že bude verne slúžiť dlhé roky. A pokiaľ patríte medzi tých, ktorí si radi motorku vylepšujú, mám pre vás dobrú správu. Honda i k tomuto modelu ponúka veľa doplnkov a príslušenstva.

Motocykel k testom zapožičal dovozca pre ČR, spoločnosť Honda Motor Europe Limited, organizační složka Česká republika

Hodnotenie

Klady

Zápory

+ sexy design inšpirovaný streetfightermi
+ nový motor s jemným chodom a pozvolnou krivkou točivého momentu
+ ABS nezaberá unáhlene
+ nastaviteľná páčka prednej brzdy
+ čiastočne nastaviteľný podvozok

– trocha horšie zŕkadlá
– pokiaľ to nebude vaša prvá motorka, budete namiesto blikania trúbiť
– klaksón trčiaci pod chladičom

Pokračujte v čítaní v ďalších kapitolách:

nasledujúca kapitola »Technické parametry