Test

Možno som začal trochu zhurta, uznávam. Akonáhle sa niečo viac či menej odlišuje od „normálu“, vždy to zdvihne vlnu emócií, ktoré pramenia z predsudkov či naopak snahy o ich výrubu. Ale nech už to vidíte akokoľvek … Roky praxe dokázali, že tento v istom smere neobvyklý bike, ktorý má miesto nádrže úložný priestor (čo ale nie je u motoriek nejaká prevratná novinka, spomeňme na BMW F 650CS Scarver), rozhodne má svoju cieľovú skupinu a navyše nie je vôbec zlý. Ba naopak.

A kto že to má byť tá „cieľovka“? No povedzme, že Honda mieri na ľudí, ktorí si chcú užiť pocit voľnosti, ktorý motorka poskytuje, ale z nejakého dôvodu nechcú radiť a na skúter robia „blé“. Môže to byť priateľka či manželka, ktorá pred rokmi urobila papiere na motorku a mala z toho takú radosť, že ste tak nejako omylom počali. Ups, stane sa … Teraz by sa chcela vrátiť, ale boja sa. Tiež to môže byť chlapík, ktorý sa oženil, po rokoch rozviedol a konečne si chce splniť sen, ktorý mu bol zakázaný. Ale pokojne by som to mohol byť aj ja, hoci ani vzdialene nepatrím do jednej alebo druhej skupiny, ale to časom tak nejako vyplynie …

Od svojho prvého uvedenia v roku 2012 prešlo NC niekoľkými zmenami a vylepšeniami, vrátane zväčšenia objemu na 749 cm3. Teraz by som sa možno mal snažiť tváriť ako sveta znalý, ale pravdou je, že som v tom čase mal trochu iné starosti a trochu odlišnú pracovnú náplň ako dnes. Navyše si to nájdete úplne všade, takže v rýchlosti: vylepšené predné LED svetlo, zväčšený predný štítok, modernizované kapoty, zväčšený úložný priestor, odľahčený a zmenšený výfuk s lepším zvukom, vylepšené radenie, vlnité kotúče, predná vidlica s proporcionálnym tlmením, vylepšená prístrojovka …

To sú všetko super veci, ale vlastne mi to je z hľadiska testu tak nejak jedno. Teraz sa niekomu v Honde najskôr zježili vlasy, ale rád to vysvetlím. Predsa robíme test, nie do viet opísaný reklamný leták. Vlastná skúsenosť a celkový dojem z motorky budú vždy silnejším argumentom než výpočet udelátok a vychytávok. Navyše bohužiaľ nemám skúsenosť s prvým modelom, takže nemôžem ani porovnávať. Z hľadiska testu to sú pre mňa prázdne frázy, ktoré síce na papieri vyzerajú pekne a asi dávajú zmysel, ale obsahu nadobudnú až po vlastnej skúsenosti a do môjho názoru rozhodne zasahovať nebudú. Ten si s dovolením nechám tak dobrý, ako keď som z NC 750X zliezol naposledy.

Asi sa teraz pýtate, kde mám tie predsudky? No a nemávate taký ten divný, iný pocit, keď sadnete do auta a zistíte, že je v automate? Ja teda hej! A tiež presne viem, odkiaľ vanie vietor. To je ten v hĺbke duše zahnitý predsudok, kedy niekto pred mojou vlastnou skúsenosťou povedal, že automat je na hovno a dvaja iní povedali, že to je super. Od tej doby, keď si sadnem do automatu, si pripadám ako rozpoltený hlupák a tieto predsudky ma strašia. No a veľmi podobné pocity som mal pri prvom ohmataní NCčka. Cítil som niečo zvláštne, možno aj špeciálne, hrozne som sa na to tešil a súčasne nevedel, čo od toho mám očakávať. Nakoniec som si povedal, že som hlupák, pretože to má dve kolesá a riadidlá a tým pádom sa mi to bude páčiť.

A tak to aj bolo. Sprvu priznávam, že moja pravá hemisféra utrpela dosť veľkú ujmu, pretože ľavá ruka ani noha nič nerobia. V aute je to pohoda, tam nič moc neočakávate, opriete si nohu a neriešite, ale na motorke máte stále tendenciu podvedome stláčať spojku a kvedlať členkom. Čo, to tu môžete tiež, ale tak nejako na sucho – páčky sa nedohmatáte. Ale to nevadí, to sa časom poddá.

Čo ma na tejto motorke rozhodne baví, je posed a z neho vyplývajúci celkový prehľad o dianí. Sedíte pekne vzpriamene, pohodlne, a keď práve nepozeráte pred alebo okolo seba (čo sa vám na tejto motorke proste bude diať, pretože k tomu tak nejako nabáda), pozeráte na zaujímavú a inovovanú prístrojovku. Pri pohľade na invertné LCD, ktoré síce nie je úplne výnimkou, ale rozhodne tiež nie je zrovna obvyklé, si vždy spomeniem na obracanie sklíčok digitálok počas nudných hodín výučby na základke. Je to niečo trochu iné, ale je to fajn a dobre sa číta aj na ostrom slnku. Neobsahuje nejaké prehnané množstvo informácií, len takú tú klasiku, čo je potrebné – rýchlosť, rýchlostný stupeň, stav paliva, prejdenú vzdialenosť, režim … a otáčkomer.

Slider 1Slider 2Slider 3Slider 4Slider 5

Ten disponuje pestrou škálou farieb, ktoré vás informujú o tom, ako veľmi za to zrovna ťaháte. Asi k nemu bude slušný odsek v manuáli, pretože si na ňom môžete nastaviť aj vlastnú farbu, ale v základe aj priemerná trubka pochopí, že modrá a zelená označujú otáčky na pohodu (rozumej na spotrebu) a čím viac sa spektrum začne otepľovať, oranžovieť, červenať sa a fialovieť, tým viac prikurujeme pod kotlom a o to viac motorka samozrejme aj „papá“. Pre niekoho zaiste zaujímavá funkcia, mne sa proste len páčilo, ako pekne farebne to svietilo a išiel som si podľa ucha …

Pre jazdu sú k dispozícii dva režimy – D a Šport s tromi úrovňami, čo je tiež novinka. Pre zoznámenie som si nechal východiskový režim D a po pár kilometroch jazdy som skonštatoval, že to je taká dosť neemočná jazda. O motore skoro neviete, prevodovka radí v dvoch tisícoch otáčkach a za plynom sa tomu vážne veľmi nechce. Tento režim je absolútne nezáludný a nezáživný, ale tiež na neho motorka nič nezožerie, takže je ideálny pre sebarealizáciu ekohonibrkov, ktorí sa vyžívajú v naháňania nízkej spotreby … Tu si dovolím malú technickú vložku. Aj napriek istej nudnosti, motorka nepôsobí neschopne. Prevodovka totiž disponuje detekciou sklonu, takže dokáže vyhodnotiť optimálne otáčky pre radenie, pri stúpaní poskytne potrebný krútiaci moment, pri klesaní zase brzdný efekt. Len je to proste trochu nuda.

Môjmu štýlu jazdy preto oveľa viac vyhovoval režim Sport a postupom času skončil na najvyššom stupni. Holt už nejaký ten piatok jazdím a 55 koní nie je výkon, z ktorého by som mal v noci vlhké sny. Chcel som si skrátka dopriať maximum z toho, čo v radovom dvojvalci väzí, najmä, čo sa týka rozsahu otáčok. Neznamená to ale, že by ostatné stupne boli zlé. Niekedy nechcete alebo z nejakého dôvodu nepotrebujete ísť „kudlu“, ale súčasne nevidíte zmysel v radení v dvoch tisícoch a radi by ste si dopriali trochu krútiaku, teda emócií. Takže je fajn a úplne v poriadku, že tam tie jednotlivé stupne sú. Motorka tiež sleduje, ako veľmi plynovou rukoväťou zatočíte, takže ak na vyššom rýchlostnom stupni v nižších otáčkach zavelíte riadnym otočením plynu „vpred“, prevodovka usúdi, že takto to nepôjde a podradí si. Rovnako tak funguje v momente, keď začnete brzdiť, v patričných otáčkach si zase podradí a ideme (brzdíme) ďalej.

No a potom je tu ešte jedna voľba. To v prípade, že elektronike neveríte alebo máte skrátka svoju hlavu a chcete pracovať s úplným rozsahom otáčok. Na pravom riadítku si prepnete na manuálny režim a na ľavom potom môžete radiť „pádlami“, v tomto prípade skôr tlačidlami, nech niekoho neuvádzam do omylu. Určite na tento režim nebudete jazdiť stále (to si rovno môžete zaobstarať motorku s klasickou prevodovkou), ale niekedy sa to môže hodiť pri svižnej športovej jazde alebo v špecifických prípadoch, keď z nejakého (určite dobrého) dôvodu chcete ísť na konkrétne rýchlostný stupeň a s inak inteligentnou prevodovkou o tom odmietate diskutovať.

Ostatne s tlačidlami sa môžete hrať počas všetkých režimov, takže môžete napríklad podradením dosiahnuť väčší brzdný efekt, ale po chvíli zase prevodovka sama odradí podľa toho, čo jej velí práve zvolený režim.

Keď už sa človek trochu zrovná a prestane riešiť prevodovku, začne si lepšie všímať aj ďalších aspektov jazdy. Mňa osobne jazda na NC bavila a svoj podiel na tom mal aj podvozok, ktorý funguje veľmi dobre, a priznám sa, že ma až prekvapil. Na začiatku som si hovoril (zase ten predsudok), že to asi nebude žiadna sláva, ale opak bol pravdou. V určitých situáciách mi predok síce pripadal trocha tvrdší, než by mi bolo milé, ale všeobecne fungoval naozaj skvele. Na zadnom tlmiči je možné nastaviť predpätie pružiny a predná 41 mm vidlica Showa síce nie je nastaviteľná, ale má pomerne dlhé zdvihy a dokáže meniť mieru tlmenia v závislosti na situácii. Inými slovami, na tiahlom hupe bude mäkšia, ale pri ostrom brzdení riadne stvrdne. Je to perfektné, pretože ponúkne istú dynamiku, ale nemusíte sa v nej hrabať.

Ostatne o kvalite podvozku môžu vypovedať aj naše fotky. S NC sa dalo jazdiť až na stupačku a v zákrutách si človek pripadal veľmi isto a motorka sa príjemne viedla. Ťažisko je dosť nízko, takže okrem manipulácie na mieste ani nespoznáte, že pracujete s 230 kg pohotovostnej hmotnosti.

Možno som málinko viac čakal od bŕzd, ale na druhú stranu … vpredu je jeden kotúč (novo vlnitý, čo motorke pristane) s priemerom 320 mm s dvojpiestikovým strmeňom, ktorý možno kvôli menšiemu brzdnému efektu motora nedokáže robiť zázraky. Neberte to ale tak, že by motorka nebrzdila, to vôbec, len skrátka nečakajte nejaký dravý nástup. Na druhú stranu sa za ne nemusíte báť poriadne vziať, pretože pre prevenciu katastrofy je vždy pripravené ABS a nespomínam si, že by sa aj pri najostrejšom brzdení dostalo nejako výraznejšie k slovu.

Opomenúť nemôžem ani ovládacie prvky. Ako som už spomenul, na ľavej ruke „chýba“ páčka spojky a rovnako tak na ľavej nohe radička. Čiastočne si to vynahradíte veľkou pákou ručnej brzdy, ktorá nahrádza zaradenú rýchlosť pri parkovaní, a tiež vďaka tlačidlám pre manuálne radenie. Inak tu samozrejme nájdete bežnú zostavu ovládacích prvkov – svetlá, smerovky, výstražky a klaksón. Na pravej ruke potom nájdete navyše prepínač režimov – D/S, M a N, teda automatický režim klasický a športový a neutrál.

Z hľadiska jazdného komfortu by malo pomôcť o 7 cm vyššie plexi, ktoré je aj tak hodne malé, ale zdá sa, že naozaj funguje. Rozhodne skvelý je úložný priestor v mieste, kde väčšina motoriek má nádrž. Do 22 litrov dostanete aj integrálnu prilbu (zrejme nie všetky, moja HJC RPHA11 tam sprvu tiež nechcela, ale nakoniec som našiel riešenie hlavolamu a kastlík dokázal zatvoriť), ale predovšetkým tam môžete prevážať hŕbu drobností, ktoré normálne vozíte po vreckách alebo v batohu.

Ja som tam krásne odvozil aj foťák, čím sa pomaly dostávam k tomu, že NC 750X môže pokojne zacieliť aj na mňa, alebo povedzme dobrodruha, ktorý rád objavuje nové veci. Vyskúšal som si to na vlastnej koži, keď som sa jedno krásne popoludnie vydal hľadať nové lokácie pre fotenie. Len točíte plynom, máte prehľad a baví vás to. No a o tom to predsa je, nie?!

Hodnotenie

Klady

Zápory

+ Nízka spotreba
+ Tri športové jazdné režimy
+ Možnosť manuálneho radenia tlačidlami
+ podvozok

– Slabšie brzdy

Pokračujte v čítaní v ďalších kapitolách:

nasledujúca kapitola »Technické parametre