Test

Komu je trochu blízka história Moto Guzzi, ten vie, že v určitom období značka používala pre svoje stroje názvy vtákov. Bolo to v čase po druhej svetovej vojny približne až do polovice sedemdesiatych rokov. Vtedy sa modely nazývali tak poeticky ako napríklad Astor (jastrab), Falcone (sokol), Gallet (kohútik), Cardellini (Stehlík), Zigolo (Strnádka), Lodole (škovránok) a Stornello (škorec).

moto-guzzi-v7II-stornello_0113

Stornello bolo ľahkým scramblerom, ktorý vo svojej dobe poháňal štvortaktný vzduchom chladený jednovalcový motor s objemom 125 ccm a výkonom 7 koní. V roku 2016 sa ale Moto Guzzi pohybuje v trochu iných objemoch a pre tento rok obrátila svoju pozornosť na nové V9. Ani tak ale taliansky výrobca nezabudol na svoj úspešný rad V7 II a k existujúcim modelom Stone, Special a Racer pridal tiež zberateľský kus v limitovanom počte púhych 1000 strojov – Stornello. Kúsok, ktorý čerpá priamu inšpiráciu zo svojho menovca šesťdesiatych a sedemdesiatych rokov a medzi nami, je to veľmi pekný kúsok. Rečou filmových hlášok: „To je vtáčik, pán Ducháček!“

Stornello je naozaj vyšperkovaný scrambler neustále budiaci záujem okolia všade tam, kde sa práve nachádza. A je potrebné sa tomu čudovať? Osvedčený V7 motor (ktorý mi je minimálne pocitovo bližší ako nová V9ka) je uchytený v žiarivo červenom ráme a čisté a elegantné biele lakovanie nádrže s červeným pruhom dopĺňajú štítok svetla, kryty podsedlových schránok a blatník z ručne brúseného hliníka – a to je ťažká masáž. Lenže tým to nekončí, skôr začína. Stornello je už z výroby vybavené aj ďalšími doplnkami z už existujúcej ponuky projektu Moto Guzzi Garage. Nájdeme tu prachovky predných vidlíc, hliníkové stupačky, ľahko terénne „papučke“ a vrchom vedenú jednostrannú výfukovú koncovku Arrow. Človek by sa skoro bál, že po zakúpení už nebude mať čo vylepšovať…

moto-guzzi-v7II-stornello_0008

A keď sme pri tom strachu … ja som sa nebál. Vôbec ničoho! Hoci by bola škoda prípadným nedostatkom off-roadového umu rozložiť jedného krásavca z tisíc na prvočinitele, rozhodol som sa kúsok od domova Stornello vyskúšať mimo cestu. Jasne, chlapci v Aspirite mi hovorili, nech som na neho dobrý a príliš neblbni, ale ukázali mi tiež, ako sa vypína kontrola trakcie, a vychytávku vlastnej výroby v podobe malého tlačidla, ktorým je možné deaktivovať aj ABS. Holt šikovné české ručičky sa nezaprú a s takými možnosťami by to bol takmer hriech nevytiahnuť toho Scramblera niekam, kde by sa mal cítiť dobre – na polňačku, do slova a do písmena, za humnami.

moto-guzzi-v7II-stornello_0088

Ono teda, čo čert nechcel, tá cesta vedie k motokrosovej trati, ale to zatiaľ guzzine hovoriť nebudeme … Podstatnejšia informácia je, že tohtoročné leto je skôr svojou karikatúrou a naša cesta je posiata kalužami, s mazľavým blatíčkom a bez vypnutia trakcie by sme sa ani nerozbehli . A tak pri zapnutom motore znovu stláčam tlačidlo štartéra a túto technologickú vymoženosť vypínam. Je to zvláštne, ako má človek v dnešnej dobe všetkých tých elektronických asistentov taký ten pocit rebela, keď niečo z toho vypne. Keď potom vypínam aj ABS, aby to bola ešte väčšia sranda, a začne na mňa blikať aj druhá oranžová kontrolka, zažívam extázu a div, že sa neobzerám, či sa ma za to nechystajú zabásnuť chlpatí.

moto-guzzi-v7II-stornello_0927

Motor už konečne nestávkuje a rozbiehame sa. V7čka ide veľmi ochotne od nízkych otáčok a hoci má výkon „len“ 47 koní, jej hravosť a dravosť pramení zo 60 Nm krútiaceho momentu, ktorý pozdĺžne uložený dvojvalec ponúka už pri 3250 otáčkach. Je teda viac než jasné, že pre blažený pocit pretáčajúceho sa zadného kolesa netreba chodiť ďaleko. Ostatne, prejav „vésedmičky“ som si pochvaľoval už vlani na modeli Stone a Stornello ma o jej kvalitách len ubezpečilo. A že valce kopnú do strany pri každom otočení plynu? No jasné, sme na guzzine, to k tomu patrí!

Cesta krásne ubieha, zadné koleso sa pekne pretáča, ABS mi do brzdenia nekecá, ale každý pohľad na na budíky mi pripomína, že riadim 710. kus z tisíca, a že by som len veľmi nerád s tými 207 kg talianskej krásy švihol o zem. Onedlho som už našťastie na mieste a veľmi skoro mi jeden z miestneho motokrosového osadenstva Stornello s ľahkým úškrnom chváli, že to je krásna „cesta“ … No, snáď si nemyslel, že sa tu s nimi budem preháňať ?! Naša misia je ušľachtilá a pre peknú fotku som ochotný obetovať dva hnedé prúžky (jeden na cestu tam, druhý na cestu späť), ale ani o jeden viac …

moto-guzzi-v7II-stornello_0116

Ale o tom to aj je. Ak Stornello nebude stáť nablýskané niekde v garáži, čo by pýcha prachatého pupkáča, deväťdesiat percent času strávi na ceste a ten zvyšný čas si užijete na zaprášenej polňačke, kde tomu s vypnutou trakciou pekne naložíte a vyplavíte si trochu adrenalínu. Až sa vrátite na cesty, budete si užívať skôr pohodovú jazdu a pri nedeľnom výjazde okolo komína si to budete brblať medzi 80 a 120 km/h. Nie snáď preto, že Stornello nedokáže viac, to vôbec. Ono vie upaľovať až 160 km/h, ale nemá na to zrovna stavaný podvozok. Leda, že by vás ten ľahko pracujúci rám v spojení s nie práve stopercentne cestnými gumami, nejako zvlášť uspokojoval.

moto-guzzi-v7II-stornello_1499

moto-guzzi-v7II-stornello_2040

Ak by ste si chceli prejav podvozku doladiť, budete sa musieť uspokojiť s predpätím zadných pružín. Predné vidlice nie sú nastaviteľné, a tak si na ich o chlp väčšiu tuhosť budete musieť zvyknúť. Nie je to nič zásadné, ale tu a tam od cesty dostanete jemne nepríjemný pozdrav. Na druhej strane ale musím vyzdvihnúť celkovú ovládateľnosť a chuť motorky zatáčať, najmä potom pri rýchlych manévroch v meste, kedy sa potrebujete niečomu vyhnúť, a alebo v teréne, kde s váhou a prenášaním ťažiska budete pracovať oveľa viac.

Jednoduchšie proste bude neťahať túto motorku na svoj rýchlostný limit a jedným z dôvodov sú aj brzdy. Pretože sa predpokladá, že so Stornellom podniknete raz za čas romantickú cestu mimo cestu, sú brzdy zľahka podriadené terénu. Neoplývajú tak ani prílišným nástupom, ani razanciou, čo môže byť pri vyšších rýchlostiach na ceste trochu dobrodružné.

moto-guzzi-v7II-stornello_0024

Z pozície jazdca si ale užijete úplne klasickú jazdnú pozíciu s relatívne širokými riadidlami, krásnymi klasickými budíkmi a s ovládacími prvkami „postarom“, čo už sa dnes príliš nevidí. Trocha nepríjemným dojmom môžu pôsobiť do bokov vytŕčajúci valce, kde najmä ľudia s dlhšími nohami budú riešiť problém, ako sa poskladať, a tiež na strane vedený zvod výfuku, na ktorého obranu musím dodať, že aspoň nepáli. Nevadil mi ale tak, ako normami zadusený zvuk koncovky Arrow, ktorú by som ja osobne trochu odšpuntoval.

moto-guzzi-v7II-stornello_0054

Priznám sa, že som doteraz nikdy nebol scramblermi príliš nadšený, a keď už by to muselo byť, asi by som sa pozeral skôr po café raceroch. Ale Stornello sa podľa môjho názoru tak trochu vymyká tej prílišnej praktickosti, a odpustite, nudnosťou bežných scramblerov. Je krásne a noblesné, svojmu majiteľovi za cenu 9 999 € prinesie nielen ten príjemný pocit z jazdy na klasickom stroji a ľahké vzrušenie mimo cestu, ale hlavne poriadnu dávku exkluzivity. A o tom to, priatelia, je. Je to krásne a poetické …

Motocykel na test zapožičala spoločnosť Aspirit, dovozca do ČR.

Hodnotenie

Klady

Zápory

+ Príjemný motor
+ Limitovaná edícia
+ Luxusný dizajn
+ Prvky z ručne brúseného hliníka

– Limitovaná edícia
– Na ceste brzdy pôsobia mdlejším dojmom
– Vyššia cena
– Na podvozku možno nastaviť len predpätie zadných pružín

Pokračujte v čítaní v ďalších kapitolách:

nasledujúca kapitola »Technické parametre