Test

CARTec – oficiálny dealer motocyklov Triumph a Suzuki

CARTec – oficiálny dealer motocyklov Triumph a Suzuki

Kompletnú ponuku nájdete na www.cartec.cz
cartec-logotriumph-logosuzuki-logo

Je to tu. Z ničoho nič sa objavila ponuka otestovať motorku a napísať svoju prvú recenziu v živote! Dokonca som dostal na výber z troch motoriek, ale moja voľba bola jasná. Suzuki GSX-S 1000, tá ma očarila už keď som ju uvidel prvýkrát. S miernou nervozitou preberám kľúče od motorky a kochám sa tými ladnými krivkami. Som úprimne zvedavý, aké to bude? Veď väčšinu svojho motorkárskeho života som trávil za riadidlami superšportov, ale toto je čistokrvný naked. Ak si teda nevyberiete verziu „F“, ktorá disponuje aspoň malým plexi štítkom.

suzuki-gsx-s-1000_0245

Netrvalo to dlho a prvé prekvapenie na mňa čakalo pri samotnom naštartovaní. Motorka bola doplnená o systém „Easy Start„, vďaka ktorému nie je nutné stláčať spojku. Je to drobnosť, ale človek si na to zvykne veľmi rýchlo. Pozorujem digitálny displej tachometra, ktorý mi príde prehľadný a všetko je na svojom mieste, kde by som to čakal. Jediné pre mňa trošku zvláštne prekvapenie skrývali svetlá, konkrétne tie diaľkové. Márne hľadám prepínač a až po bližšej prehliadke zisťujem, že je potrebné páčku svetiel zatlačiť smerom od seba.

Čo sa mi páči naozaj hodne, je zvuk sériového výfuku. Aj keď stojím na mieste a nechávam motor zahriať na voľnobeh, niečo mi hovorí, že až sa rozbehnem, bude to paráda. Sadám na motorku, radím 1, 2, 3 a na tvári cítim úsmev. Ten zvuk je famózny. Čakal som klasický utlmený zvuk, ktorý nariaďujú emisné normy, ale opak je pravdou. To je asi prvá motorka, u ktorej by som snáď ani nemusel meniť za laďák, ale predstavte si ten zvuk s poriadnou koncovkou!

suzuki-gsx-s-1000_0255

A prvé dojmy? Široké riadidlá, kvalitné sedlo a dobrá pozícia tela v spojení so stupačkami – to sa mi bude páčiť. Ale konalo sa jedno nemilé prekvapenie. Suzuki má elektronický plyn, ktorý bez milosti reaguje pri najmenšom otočení rukoväťou. Prepletám sa mestom a musím byť veľmi citlivý pri pridávaní. Chce to chvíľku cviku, ale nakoniec to ide.

Konečne som vonku a mierim smer diaľnica. Našťastie je motorka už po prvých garančných kontrolách a ja môžem vyskúšať, čo dokáže. Ešte aby nie, keď je použitý legendárny motor GSX-R 1000 z rokov 2005-2008. Ten bol ľahko prepracovaný pre účely Naked a výsledné hodnoty sú 145 koní pri 10 000 otáčkach a 106 Nm v 9 500 otáčkach za minútu. Do 6 tisíc je to pohoda, ale v siedmich Suzuki zakúri pod kotlom a vystrelí zbesilo vpred. Áno, ten výkon je cítiť!

Motor má dostatok výkonu katapultovať vás ďaleko za hranicu 200 Km/hod. Ale absencia akejkoľvek ochrany proti vetru vás vcelku rýchlo donúti ustáliť rýchlosť na cestovných 160 km/hod. Moja rada znie: ak chcete cestovať, dokúpte si plexi. Ak by som mal vymenovať ešte ďalšie úpravy motora, tak by sa jednalo o ľahšie piesty, iné profily vačiek (kvôli lepšiemu krútiaku), povrch valcov ošetrený technológiou SCEM (Suzuki Composite Electrochemical Material), nový chladič motora a tiež zmenšený chladič oleja – kvapalinou chladený. A aby toho nebolo málo, pre lepšie dávkovanie palivovej zmesi je tu systém SDTV (Suzuki’s Dual Throttle Valve). Tým sa dosiahlo zosilnenie výkonu v nízkych a stredných otáčkach.

suzuki-gsx-s-1000_0047

Diaľnice ma nikdy veľmi nebavili, tak schádzame a idem ju pretiahnuť zákrutami. Kým sa však pustím brúsiť slidery, chcem urobiť ešte krátku technickú prestávku. Ten obrovský výkon je potrebné účinne krotiť. Preto výrobca osadil GSX-S 1000 vpredu radiálnymi monoblokmi Brembo (prevzaté z GSX-R 1000 2014). U testovaného modelu navyše doplnené o systém ABS, ktorý sa bohužiaľ nedá vypnúť a preto sa musíte pri objednaní nového stroja rozhodnúť, či chcete mať ABS alebo nie. Posledným veľmi zásadným bezpečnostným prvkom je 3stupňová kontrola trakcie. A to bol presne dôvod onej zastávky. Nastavujem na 1. stupeň (ten výrobca odporúča pre športovú jazdu a dobrú kondíciu cesty), keby náhodou bolo potrebné ma vytiahnuť z problémov a vyrážam.

Úprimne som si to užíval. Každá ďalšia zákruta bola lepšia a ja som sa cítil istejšie. K tomu mi pomáhal prepracovaný hliníkový rám, zadná kyvná vidlica z aktuálneho GSX-R 1000 a predná nastaviteľná upside-down vidlica s priemerom 43 mm. Nepociťoval som žiadne krútenie v zákrutách, motorka išla ako po koľajniciach a aj keď som stretol v zákrute kamión (a že ich bolo požehnane – fotograf dosvedčí), tak sa dal v pohode urobiť vyhýbací manéver a zase v pokoji dokončiť prejazd. Tu si trúfam povedať, že Suzuki odviedla skvelú prácu. Na čo som si opäť musel dávať pozor, bola už vyššie spomínaná práca s plynom a predná brzda potrebovala trochu razantnejšie zaobchádzanie. Neskúseného jazdca môže nemilo prekvapiť, ako ide motor hneď za plynom a je jedine dobre, že tá kontrola trakcie je tu k dispozícii.

suzuki-gsx-s-1000_1383

Keď si tak spätne premietam, čo všetko som so Suzuki GSX-S 1000 zažil, tak si musím položiť zásadnú otázku. Je to motorka do mesta, mimo neho či na okruh? Ja sa prikláňam pre prostredný variant. Mimo mesto je jej kráľovské územie. Rýchle prejazdy zákrutami pod plynom, to je presne to, čo ju baví. V meste by ste pri pomalom posúvaní v kombinácii s elektronickým plynom poskakovali a chudák motor by trpel. A na okruh sú predsa len iné modely. Každopádne ja som si svoj prvý test za riadidlami náramne užil.

suzuki-gsx-s-1000_0078

Motocykel na test zapožičala spoločnosť CARTec – autorizovaný predajca a servis motocyklov Triumph a Suzuki.

Hodnotenie

Klady

Zápory

+ Príjemná jazdná pozícia
+ Pohodlné sedlo
+ Správanie podvozka v zákrutách
+ spotreba

– Chýbajúci plexi štít
– Ucukaný elektronický plyn (hlavne v meste fakt „chuťovka“)

Pokračujte v čítaní v ďalších kapitolách:

nasledujúca kapitola »Technické parametre