Test

Pamätám si, keď pred pár rokmi dostala kultová XJR v jednom zo svojich faceliftov zadné ledkové svetlo. To sme u toho robili asi rovnako kyslé grimasy, ako keď sa do nás zamlada babka snažila dostať rybí tuk. Bolo to proste niečo, čo tam ani omylom nepatrí. V tejto dobe by sme XSR, ktorá mieša staré s novým, ale trošku inak ako je všeobecne zvykom, mali už pochopiť. Veď prechádzame dobou, kedy sú old-schoolové biky, kafáče a retro všeobecne dosť v kurze a dokonca sme si už zvykli aj na to, že sa ani u týchto strojov “neobídeme” bez všemožných technologických vychytávok.

yamaha-xsr700-IMG_0573

Povedzme si ale na rovinu, že táto Yamaha proste nie je klasické retro. Ona sa tak z diaľky len tvári, pretože má guľatý budík a zadné svetlo, sedlo ako gauč, krásne tvarovanú nádrž s náznakom klasických tvarov, roztomilé zrkadlá a zaujímavé a dosť dominantné svetlo. Pri bližšom preskúmaní však zistíte, že budík je digitálny, svetlo ledkové, kotúče vykúsnuté a pri pohľade na rám a motor si začnete uvedomovať, že ste toto už asi niekde videli a pred desiatkami rokov to určite nebolo. Bingo!

yamaha-xsr700-IMG_0601

Základom XSR je totižto model MT-07 – malý obratný darebák, ktorý sa vo vás bude snažiť prebudiť lumpa vždy, keď usadnete za riadidlá a otočíte plynom. Jeho podstata vychádza z vodou chladeného radového dvojvalca s pootočeným 270° kľukovým hriadeľom, ktorý zo seba dokáže vytlačiť necelých 75 konských síl, ale hlavne disponuje hodne zaujímavým točivým momentom, pričom jeho hodnota dosahuje 68 Nm. A ako všetci dobre vieme – kone sú rýchlosť, točivý moment radosť a ta je o to väčšia, čím je jeho krivka lineárnejšia. Keď k tomu naviac pripočítame ešte nízku váhu stoja, 186 kg s náplňami, je jasné, že do jazdného prejavu klasického retro-biku bude mať táto mašinka asi veľmi ďaleko.

yamaha-xsr700-IMG_0583

Nič to ale nemení na tom, že ak si za riadidlá sadnete v ošúchanej kombinéze so slidermi predranými až na suchý zips, bude vám chýbať istá grácia a štýl. Jazdecká pozícia je predsa len úplne klasická, uvoľnená a nebudeme si klamať aj pohodlná. Už z povahy stroja sa potom nebudete hnať za maximálkou a budete si skorej vychutnávať jazdu krajinou v nejakej prívetivejšej cestovnej rýchlosti. … no dobre, dobre…! Asi 190 km/h, ale to som len skúsil, aby sa nepovedalo a zaklapol som skôr, ako mal motor tendenciu začať skučať, čo že mu to robím. Pravda je, že viac ako honba za maximálnou rýchlosťou ma bavila jazda po meste či prachprostých okreskách, kde si človek môže dosýta vychutnať pružnosť motoru a jednoduché ovládanie. Nebavíme sa tu o žiadnej extra športovej jazde, ale povedzme tomu ako skôr o hravom, svižnejšom cestovaní.

yamaha-xsr700-IMG_0563

Pod 4000 otáčok na mňa dvojvalec pôsobil trošku nevrlo, avšak v medzi 4 až 7 tisíc by ste ho vybozkávali. To by ste ťahali a ťahali, a tak sa vám tu a tam stane, že sa predné koleso ľahko odlepí. Z druhej strany sa Yamaha chváli tým, že agregát ani veľa nepapá, a tak si mohli dovoliť urobiť nádrž len na 14 litrov paliva. Neviem, či to bolo placebo či realita, ale pravda je, že pokiaľ človek krútil plynom tak, že na digitálnom tachometre svietil nápis ECO, paličky na ukazovatele stavu nádrže mizli skutočne pomaly. Naviac som mal pocit, že rýchlosti sú naskladané tak, ako by šiesty rýchlostný stupeň mal uľaviť spotrebe. Výrobca teda uvádza hodnotu 4,3 litrov na sto, ale zas tak často som to ECO nevidel a naviac zastávam názor, že si motorku nekupujem preto, aby som sa ukájal nad nízkou spotrebou. Alebo teda aspoň väčšina z nás…

yamaha-xsr700-MIL_6519

Po prvom zasadnutí vás patrne prekvapí, že je motorka pomerne vysoká. Ako náhle sa však rozbehnete, tento pocit zmizne a vy zistíte, že je hodne hravá a ľahko sa sklápa do zákrut. Tento pocit je samozrejme priamo úmerný rýchlosti, pretože podvozok zďaleka neponúka také možnosti, ako v prípade silnejšieho XSR 900, ktorý je komplet nastaviteľný. V prípade sedemstovky sa bavíme len o možnosti meniť predpätie zadnej pružiny, takže pri športovejšej jazde skoro siahnete na limit a motorka začne na nerovnostiach tancovať, čo je jasný signál prestať čerta ťahať za chvost. Z druhej strany musím uznať, že do žiadnej vyložene špatnej situácie som sa nedostal, k čomu mi určite dopomohli aj obuté Pirellky Phantom, ktoré rovnako ako celá motorka pôsobí retro, ale fungujú skvele.

V podstaty bez výhrad sú brzdy, ktoré sa dobre dávkujú a ponúkajú dostatok brzdného efektu. Aby tiež nie. Vpredu je XSR vybavené dvomi kotúčmi o priemere 282 mm s štvorpiestikovými strmeňmi. Škoda len, že pri tvrdšom brzdení sa pomerne skoro prihlási o slovo ABS, možno je však lepšie skôr, ako neskoro. Naviac tento stroj je určený skôr začínajúcim jazdcom, ktorí skorší zásah elektroniky asi ocenia.

yamaha-xsr700-MIL_6648

Z hľadiska ovládania potom musím vyzdvihnúť najmä guľatý digitálny displej. Okrem toho, že je krásne na bielo podsvietený, má aj skvelé ovládanie dvomi tlačidlami.  Takže pri zmene údajov nemusíte urobiť tri kolečka len preto, že ste požadovanú hodnotu dvakrát omylom prebehli. Aj napriek slušnému množstvu informácií pôsobí prehľadne, a jeho dominantou je aktuálna rýchlosť, nad ktorou je vyobrazenie zaradeného prevodového stupňa a naopak pod ňou je ukazovateľ paliva a už spomínaná ECO kontrolka. U tej som chvíľa hľadal, ak ju vypnúť, než mi z praxe došlo, že stačí viac točiť plynom a tá otravná vec zmizne 🙂 V zvyšku priestora na displeji sa zobrazujú zvyšné hodnoty, ako je celková prejdená vzdialenosť, trip, teplota okolitého vzduchu (toto v čase testu neukazovalo zrovna prívetivé hodnoty), spotreba, čas… Samozrejme zostáva ešte spomenúť otáčkomer, ktorý je umiestnený okolo celého budíku.

yamaha-xsr700-MIL_6494

A teraz sa dostávame k bolestivej otázke, a to konkrétne: “Prečo by mal človek oproti MT-07 položiť na drevo o takmer dve tisícky viac za motorku, ktorá z hľadiska techniky ponúka to isté?” No, asi preto, že má štýl. A tiež veľa príslušenstva, s ktorým sa budete môcť ešte viac personalizovať. Či už to je iný výfuk s dvomi koncovkami alebo naopak s jednou ale s horným uchytením, iné sedlo, štítok proti hmyzu či tabuľka pod číslo, manžety vidlíc, kryty stúpadiel, reťaze, prípadne nejakú batožinu, pretože pod sedlo fakt nič nenatlačíte – ani blbé spodky. Skrátka, doplnkov je veľa a toto všetko si naviac môžete vizualizovať za pomoci konfigurátora na webe dovozcu.

yamaha-xsr700-config1

Ale to najmä v prípade, že patríte k začínajúcim jazdcom alebo nemáte veľké nároky. Skúsenejší jazdci, pokiaľ budú túžiť po tomto štýle, asi siahnu po ťažšom kalibre v podobe technicky a výkonovo vyspelejšej (a zároveň drahšej) XSR 900 alebo do toho skočia rovnými nohami a zoberú rovno XJR 1300. Aj tak musím povedať, že zvezenie na XSR 700 bolo príjemné, len sa obávam, že na trhu nebude mať tento stroj zrovna jednoduchú pozíciu.

V čom sme testovali...

Yamaha XSR 700

Motocykel k testom zapožičal dovozca pre ČR a SR, spoločnosť Yamaha Motor Europe N.V..

Hodnotenie

Klady

Zápory

+ Nezameniteľný vzhľad
+ Široká ponuka originálnych doplnkov
+ Pružný motor

– Predná vidlica nejde nastaviť
– ABS zasahuje veľmi skoro
– Vyššia cena oproti MT-07

Pokračujte v čítaní v ďalších kapitolách:

nasledujúca kapitola »Technické parametre