Preview

Českou Grand Prix sa v Brne rozbehla druhá polovica tohtoročnej sezóny majstrovstiev sveta cestných motocyklov a návrat do pretekov po letnej pauze je pre jazdcov o to náročnejší, keď sa hneď z juhomoravskej metropoly presúvajú do susedného Rakúska. Tam ich o nadchádzajúcom víkende od 11. do 13. augusta 2017 čaká jedenásty preteky z celkových osemnástich. Vlani sa tu pretekalo prvýkrát od roku 1997 a teraz sa môžeme tešiť na druhý ročník obnovených pretekov na Red Bull Ringu. Oficiálne nesie rakúska Veľká cena názov NeroGiardini Motorrad Grand Prix von Österreich.

Pretekársky okruh Red Bull Ring sa nachádza pri meste Spielberg, ktoré leží v Štajersku, takže vlastne uprostred Rakúska. Pôvodná trať bola vybudovaná už v roku 1969 a bola známa ako Österreichring. V roku 1996 bol okruh prebudovaný a získal súčasnú podobu. V roku 2011 bol znovu otvorený ako Red Bull Ring a stal sa centrom rakúskeho motoršportu. Okruh nie je atraktívny len kvôli pretekárskej trati, ale aj vďaka krásnemu alpskému prostrediu, kde môžu všetci okolo obdivovať vysoké hory. Okrem toho zaujme obrovský 18 metrový železný býk „Bull of Spielberg,“ ktorý stojí pod veľkým oblúkom.

Pretekársky okruh patrí k tým kratším v kalendári, keď má len 4,318 km a ponúka desať zákrut. Z nich je sedem pravých a len tri sú ľavé. Vďaka hornatému prostrediu má trať prevýšenie 65 metrov. Šírka je 13 metrov a najdlhšia rovinka má 626 metrov. Prvým častým miestom na predbiehanie je tretia zákruta, ktorá nasleduje po dlhej rovinke, takže tu ide o predbiehanie na brzdách. Ďalším miestom je dvojica zákrut šesť a sedem, kde ide na konci aj o dobrý výjazd a akceleráciu, a posledným obľúbeným miestom je posledná zákruta č. 10 pred výjazdom na cieľovú rovinku. Otázkou je tiež bezpečnosť okruhu, pretože vlani došlo k ľahkej úprave poslednej zákruty, kedy sa namaľovali obrubníky o kúsok bližšie a tiež sa jazdcom nepáčili steny blízko trate.

Držiteľom traťového aj kvalifikačného rekordu je Andrea Iannone, ktorému minuloročný víkend v Rakúsku vyšiel parádne. V kvalifikácii zajazdil čas 1:23,142 a v preteku, kde oslávil prvé víťazstvo v MotoGP, zajazdil kolo za 1:24,561. Ducati tu predviedla, že jej tento okruh vyhovuje, čo potvrdil aj Andrea Dovizioso, ktorý mal najvyššiu maximálku v hodnote 313,0 km/h.

Francúzsky výrobca pneumatík Michelin pre kráľovskú triedu sem prichádza nielen po Veľkej cene Českej republiky, ale aj po jednodňovom teste, ktorý v Brne prebehol. Teraz mieri na trať, ktorá je svojím charakterom úplne odlišná od Brna. Kvôli nevyrovnanému počtu zákrut je veľmi náročná na pravú stranu. Vlani mal Michelin v Rakúsku výborný debut a informácie z minulého roka využíva aj pre tohtoročnú konfiguráciu pneumatík. Teraz tu ponúkne tri symetrické predné pneumatiky, ktoré budú k dispozícii v zmesi mäkká, stredná a tvrdá. Zadné pneumatiky budú asymetrické v zmesiach mäkká, stredná a tvrdá s tvrdšou zmesou na pravej strane. Samozrejme, že sa musí počítať aj s dažďom, takže sem Michelin privezie mäkké a stredné zmesi mokrých pneumatík, predné aj zadné asymetrické s tvrdšou pravou stranou.

MotoGP

Rovnako ako do Brna, aj do Rakúska mieri v pozícii vedúceho jazdca šampionátu Marc Marquez z tímu Repsol Honda. Úradujúci majster sveta zamieril na letnú prestávku s víťazstvom z Nemecka, na ktoré nadviazal výhrou v Čechách. Nedeľné preteky v Brne ovplyvnilo počasie, keď museli jazdci pomerne skoro meniť motorky s mokrými pneumatikami za tie so suchými. Táto zmena najlepšie vyšla práve Marcovi Marquezovi, ktorý sa na prvej motorke necítil dobre a vyrazil na výmenu ako prvý. To sa ukázalo, že bolo nakoniec najlepšie riešenie, pretože si dokázal okamžite vyjsť bohatý náskok na ostatných. Marc si tak nikým neohrozovaný došiel pre víťazstvo a vďaka 25 bodom rozšíril svoj bodový zisk na 154 bodov. Náskok na najbližšieho súpera je už 14 bodov, ale šampionát je stále otvorený. Jeho tímový kolega Dani Pedrosa zažil tiež dobrý víkend v Brne. Honda na českej trati cez prázdniny testovala, čo sa jej hodilo a Dani patril celý víkend medzi najrýchlejších. V nedeľu vystúpil na stupne víťazov, oslávil 150. pódium a celkovo drží stále piatu pozíciu so stratou 31 bodov na svojho tímového kolegu. V minulom roku neboli obaja jazdci Hondy na Red Bull Ringu tak suverénni, keď Marc došiel do cieľa na piatom mieste a Dani na siedmom. Jazdci Hondy sú navyše podporovaní Red Bullom, takže majú o to väčšiu snahu zájsť čo najlepší výsledok.

Priebežne druhé miesto v šampionáte stále drží Maverick Viñales, ktorý má za cieľ čo najrýchlejšie Marca zosadiť z trónu a vrátiť sa späť do vedenia. Teraz na neho stráca 14 bodov, takže je stále v hre. Maverick v Brne doplnil na pódiu továrenskú dvojicu Hondy, takže si pripísal ďalšie cenné body za tretie miesto, keď bol na stupňoch víťazov tento rok naposledy v talianskom Mugelle. V minulom roku sa mu na Red Bull Ringu ešte v sedle Suzuki darilo, keď tu došiel na šiestom mieste. Jeho tímový kolega Valentino Rossi má za sebou pretek, ktorý mu takticky moc nevyšiel. Na výmenu motoriek v Brne zašiel neskôr, než niektorí ďalší súperi a stratil niekoľko pozícií. Cieľom nakoniec prešiel na štvrtom mieste, takže nakoniec čo najviac minimalizoval bodovú stratu. V súčasnej chvíli je na priebežnom štvrtom mieste, len bod za tretím Andreou Doviziosom a 8 bodov za svojím tímovým kolegom. Vlani sa „The Doctorovi“ v Rakúsku darilo, keď sa zapojil do boja o stupne víťazov, ale nakoniec ho porazil vtedajší tímový kolega Jorge Lorenzo. Môžeme tak očakávať, že bude opäť továrenská dvojica Yamahy silná a bude chcieť prehovoriť do boja o víťazstvo.

Andrea Dovizioso

Talianska továreň Ducati teraz mieri na trať, ktorá sa vlani ukázala ako jedna z tých, ktoré jej veľmi vyhovujú. Celý víkend bola veľmi konkurencieschopná a nakoniec oslávila s Andreou Iannonem víťazstvo a Andrea Dovizioso skončil druhý. To isté sa očakáva, že by mohli zopakovať aj tentoraz. Dovi tento rok podáva dobré výkony, o čom svedčí aj priebežné tretie miesto a 133 bodov. Na lídra šampionátu teraz stráca 21 bodov, keď v nedeľňajšom preteku v Brne došiel na šiestom mieste. Jeho tímový kolega Jorge Lorenzo v Brne opäť potvrdil, že sa na Ducati cíti víkend od víkendu lepšie. V nedeľňajšom preteku sa na začiatku dostal do vedenia, ale po nevydarenej výmene motoriek sa prepadol veľmi dozadu. Cieľom nakoniec prešiel až na 15. mieste. Počas víkendu tiež skúšal nové aerodynamické kapoty, ktoré v pondelok vyskúšal aj Dovi. Ducati sa s nimi snažia nahradiť funkciu minuloročných krídielok, ktoré sú tento rok zakázané. S novou kapotou sa Jorge cíti lepšie a môžeme očakávať, že ju použije aj tentoraz. V Rakúsku sa mu vlani darilo, keď bol zapojený do boja o víťazstvo a cieľom nakoniec prešiel tretí.

Andrea Iannone v minulom roku oslávil s Ducati víťazstvo, ale tento rok bohužiaľ podobné výkony zatiaľ nepodáva. Suzuki ale pri teste v Brne pracovala veľmi na nastavení GSX-RR, takže sa Andrea začína v sedle svojho stroja cítiť lepšie. Snáď mu okruh, kde vlani oslavoval, pomôže k lepšiemu výsledku. Jeho tímový kolega Alex Rins sa v Brne vrátil do sedla motorky po zranení a pri testoch vyskúšal nový rám. S tým bol spokojný, takže ho chce vyskúšať aj v Rakúsku, aby mohol bojovať o čo najviac bodov.

Veľmi dôležitý pretek čaká domácu značku KTM, ktorú navyše podporuje Red Bull, takže prichádza najdôležitejšia Grand Prix roka. Pol Espargaro aj Bradley Smith zaznamenávajú každý pretekársky víkend lepšie výsledky, najmä sa im darí sťahovať stratu na najrýchlejšieho jazdca. Pol Espargaro sa už dostáva do Top10, čo predviedol aj v Brne, kde skončil deviaty. Továrenský tím podobne ako v Nemecku doplní aj testovací jazdec Mika Kallio, ktorý tu bude štartovať na divokú kartu.

Poslednou továrňou v štartovom poli je Aprilia, s ktorou Aleix Espargaro v Brne predviedol dobrý výkon. Podobne ako jeho brat Pol sa pohyboval v Top10 a cieľom nakoniec prešiel ôsmy. To je dobré povzbudenie pre ďalšiu Grand Prix, kde vlani preteky nedokončil. Sam Lowes si veľmi pochvaľoval pondelkové testy, kedy pokračoval v zmenách na svojom jazdnom štýle a zlepšil svoje prejazdy zákrutami. Uvidíme, ako mu to pomôže na rakúskej trati, ktorá je v štýle stop & go.

Medzi satelitnými jazdcami je stále najlepší tohtoročný nováčik v MotoGP Francúz Johann Zarco. Johann má na svojom konte 88 bodov a je „vo vedení“ druhej skupiny jazdcov v šampionáte. V Brne mu podobne ako niektorým továrenským jazdcom nevyšla výmena motorky, takže prišiel o dosť bodov. Vlani v Rakúsku sa mu darilo, keď tu vyhral preteky triedy Moto2. Jedenásť bodov za ním je jeho tímový kolega Jonas Folger, ktorý si musí dávať veľký pozor na dvojicu Danilo Petrucci a Cal Crutchlow. Ide o veľmi skúsených pretekárov, ktorí sú v celkovom hodnotení len dva body za nemeckým nováčikom. Cal v Brne v nedeľu skončil ako najlepší satelitný jazdec na piatom mieste. Danilo Petrucci by naopak mohol využiť dobrého výkonu Ducati na Red Bull Ringu a mohol by prehovoriť do boja v prednej skupine, podobne ako v Taliansku a Katalánsku. Vlani sa na tejto trati darilo aj jeho tímovému kolegovi Scottovi Reddingovi, ktorý tu skončil ôsmy. Karel Abraham, ktorý v domácej Grand Prix skončil na 13. mieste, ale chvíľu bol aj neďaleko stupňov víťazov, teraz ide na trať, kde vlani nepretekal. Bude sa tak musieť čo najrýchlejšie adaptovať, ale mohlo by mu pomôcť to, že trať vyhovuje jeho Ducati.

Moto2

Vo vedení šampionátu triedy Moto2 je stále Franco Morbidelli, aj keď mu posledné preteky v Brne nevyšiel podľa predstáv a skončil ôsmy. Na svojom konte má 182 bodov a náskok 17 bodov na druhého Thomasa Lüthiho. Tom naopak náročný český pretek zvládol najlepšie. Po reštarte na šesť kôl sa dostal do vedenia, v ktorom ho nikto neohrozil a oslávil víťazstvo. Vlani bol Franco v Rakúsku druhý a Tom štvrtý, takže môžeme aj tentoraz očakávať, že sa zapojí do boja o stupne víťazov. Veľmi napínavé to bude medzi Alexom Marquezom a Miguelom Oliveirom, ktorí majú zhodne 133 bodov a sú na treťom a štvrtom mieste. Obaja tak budú chcieť získať čo najviac bodov, Miguela navyše čaká domáci pretek, pretože sedlá rakúsku KTM.

Priebežne piaty je Francesco Bagnaia, ale ten už má len 87 bodov, takže je vedúcej štvorice docela vzdialený. Veľkú smolu zažil v nedeľňajšom preteku Talian Mattia Pasini, ktorý v Brne po 10 rokoch pri svojom 200. štarte v Grand Prix štartoval z pole position a prvú časť pretekov viedol. Po reštarte ale spadol a preteky nedokončil, takže odchádzal s nulou. Tento rok ale podáva výborné výkony, takže môžeme opäť očakávať, že sa aj v Rakúsku zapojí do boja v prednej skupine. Podobne na tom pri českej Grand Prix bol aj Dominique Aegerter, ktorý musel pretek ukončiť kvôli rozbitej radičke, takže si bude chcieť v Rakúsku spravit chuť, navyše sa môže tešiť, podobne ako Tom Lüthi a ďalší Švajčiari, na podporu svojich fanúšikov, ktorí to sem zo Švajčiarska nemajú ďaleko.

Traťový aj kvalifikačný rekord tejto triedy drží z vlaňajška Johann Zarco, ktorý tu v kvalifikácii zajazdil čas 1:29,255 a v závode 1:29,497. Maximálnu rýchlosť tu mal najvyššiu Tom Lüthi v hodnote 259,2 km/h.

Moto3

Veľmi suverénny náskok 42 bodov má na svojom konte Joan Mir z tímu Leopard Racing, ktorý má tak skvele nakročené k titulu v triede Moto3. Joan tento rok vyhral niekoľko pretekov, vrátane toho v Brne, kde opäť dokázal, že je majstrom posledných kôl preteku. Vlani v Rakúsku oslávil svoje prvé víťazstvo v Grand Prix, takže mieri na túto trať s veľkou pohodou. Na druhom mieste je stále Romano Fenati, ktorý tak má pred sebou výzvu vyhrať, aby stiahol čo najviac bodov. Teraz ale ide na trať, kde vlani nepretekal, takže sa bude musieť rýchlo prispôsobiť, čo pre neho bude náročnejšie. Priebežné tretie miesto drží Aron Canet, ktorý má 126 bodov, takže má podobnú motiváciu ako Romano, aby súpera pred sebou dohnal.

Za vedúcou trojicou to ale bude zatiaľ napínavé v každom preteku, pretože jazdcov od seba delí len niekoľko bodov. Sú tu John McPhee, Jorge Martin, ktorý musel vynechať českú GP kvôli veľkým bolestiam v zranenom členku, Marcos Ramirez, Fabio Di Giannantonio a Andrea Migno. Všetci títo jazdci sú schopní vyhrať a je medzi nimi len desať bodov. Prehovoriť do boja v prednej skupine by mohol aj Enea Bastianini, ktorý vlani na Red Bull Ringu vystúpil na stupne víťazov.

V tomto roku zatiaľ dominujú jazdci na hondách, ale teraz budú mať pretekári domácej KTM veľkú motiváciu doviezť svojej značke domáce víťazstvo. Presadiť by sa mohol Bo Bendsneyder, ktorému to v Brne išlo dobre. Pre Kubu Kornfeila bude budúci okruh pravdepodobne náročný kvôli slabšiemu výkonu jeho Peugeotu. Kuba sa v domácom preteku v Brne snažil bojovať o body, ale nakoniec to nestačilo a došiel dvadsiaty. Vlani v Rakúsku skončil na 19. mieste.

Absolútne najrýchlejšie kolo v Moto3 tu vlani zajazdil Joan Mir v čase 1:36,228, traťový rekord drží Philipp Ottl v hodnote 1:36,557. Najvyššiu maximálnu rýchlosť tu mal Hiroki Ono, ktorý tu išiel rýchlosťou 219,1 km/h.

Red Bull MotoGP Rookies Cup

Rovnako ako v Brne, aj v Rakúsku pretekársky program obohatia jazdci šampionátu Red Bull MotoGP Rookies Cup. Ide vlastne o domáci podnik ako sponzora, tak výrobcu motoriek, takže sa budú chcieť všetci mladí jazdci ukázať v čo najlepšom svetle. Ako hlavný favorit sem ide turecký pretekár Can Öncü, ktorý vyhral brnenský sobotňajší pretek. Can mal výborne rozbehnutý aj druhý mokrý pretek, ale nakoniec spadol a pri svojej snahe ostatných dobehnúť spadol druhýkrát. Avšak rodina Öncü mohla aj tak oslavovať, pretože sa po páde Cana dostalo do vedenia jeho dvojča Deniz a oslávil víťazstvo.

Bohaté skúsenosti má Španiel Aleix Viu, ktorý je na priebežnom druhom mieste so stratou 17 bodov na Cana a vlani v Rakúsku oslávil druhé a prvé miesto. V Rookies Cupe to je ale zakaždým veľmi vyrovnané, takže môže v nedeľu vystúpiť na najvyšší stupienok ktokoľvek z početného štartového poľa. Do sedla svojej KTM sa v Brne vrátil Filip Salač, ktorý ale prvé preteky predčasne ukončil kvôli bolestiam zranenej nohy. Do druhého mokrého preteku nenastúpil, aby zbytočne neriskoval a mohol sa ďalej čo najrýchlejšie uzdravovať do najbližších pretekov.

Podľa predpovede počasia by malo v piatok pršať, ale v sobotu už by malo byť len pod mrakom a na nedeľné preteky polojasno. Teploty sa majú pohybovať od 22° do 24°C.

Pokračujte v čítaní v ďalších kapitolách:

nasledujúca kapitola »Priebežné poradie