Ale v polovici tejto sezóny preteky vyhralopäť rôznych jazdcov, čo je o jedného viac ako touto dobou v minulom roku. A to napriek tomu, že tento rok dážď preteky toľko neovplyvnil – s bezprecedentným desaťbodovým rozdielom medzi prvými štyrmi jazdcami.

Podľa Hervého Poncharala, šéfa tímu Monster Yamaha Tech3, jediného satelitného tímu, ktorý mal v tejto sezóne svojich jazdcov Johanna Zarca a Jonasa Folger na pódiu, technické pravidlá znamenajú, že konkurencia medzi hlavnými výrobcami je tesnejšia ako inokedy.

„V tomto roku máme tri továrne, ktoré sú jasne takmer na rovnakej úrovni – Yamaha, Honda a Ducati,“ povedal Poncharal. „Vlani bola Ducati pozadu, vyhrali dva preteky, ale jeden na špeciálnom okruhu (Rakúsko) a druhé na mokre (Sepang). V tomto roku je veľkým sklamaním a veľkým otáznikom Suzuki. Prečo? Je to preto, že motorka je horšia ako vlani, alebo preto, že jazdci nemôžu využiť motorku … Nechcem nič hovoriť, pretože ma niekto zabije!

Ale aby som to trochu vysvetlil: vďaka technickým pravidlám, ktoré máme, sú Yamaha, Honda a Ducati blízko. Máme Yamahu, takže môžem povedať, že medzi rokom 2016 a 2017 nie je obrovský vývoj. Motorky sú takmer rovnaké ako vlani, takže si nemyslím, že Suzuki je menej konkurencieschopná než v minulom roku. Myslím si, že Viñales je špeciálny. Niektorí ľudia tiež nechápu úroveň Aleixa Espargara, pretože môžete vidieť, čo teraz robí na Aprilii. Takže minulú sezónu mali extrémne dobrých, motivovaných a rýchlych jazdcov.

Tento rok nikoho neviním, ale Alex je nováčik a bol zranený. Iannone jazdil na Ducati, ktorá je odlišná, a bol v šoku, že sa nedokáže prispôsobiť. Ale pozrite sa na Lorenza, je to podobný príbeh.

„Problémom“ je, že Ducati si nechala Doviho a Suzuki vymenila oboch jazdcov. Ale ak by ste mali Lorenza a nejakého nového jazdca, možno by ich situácia bola rovnaká ako Suzuki. Pretože keď pominiete Doviho výsledky … Všetci čakali, že Lorenzo bude silnejší, rovnako ako očakávali, že Iannone bude lepší na Suzuki.“

Aj keď všetky víťazstvá v tomto roku zatiaľ dosiahli továrenskí jazdci, štyri satelitní jazdci skončili na pódiu. V minuloročnej sezóne sme boli svedkami prvého víťazstva satelitného jazdca od roku 2006, keď v Assene zvíťazil Jack Miller, a v Brne i na Phillip Islande Cal Crutchlow.

„Rád by som videl chlapcov, ako je Petrucci, Cal a nakoniec aj Zarco a Folger, ako pravidelne vyhrávajú preteky: zatiaľ sme mali dve továrenské Hondy, dve továrenské Yamahy a jednu továrenskú Ducati, ale myslím, že aj niektorí satelitní jazdci môžu vyhrať preteky,“ povedal Poncharal.

Potom vysvetlil, jednotná ECU predstavená na začiatku roka 2016, bola najdôležitejším faktorom, ktorý umožnil satelitným tímom dosiahnuť víťazstvo.

„Táto situácia, kde majú satelitný jazdci šancu vyhrať, sa nestala cez noc, ale vždy sme pri rozhodovaní ohľadom technických pravidiel uprednostňovali show. Pre show potrebujete boj, čo znamená, že potrebujete konkurencieschopný rošt. Všetky zmeny boli dôležité, ale jednotná ECU bola tým, čo pomohlo najviac. V minulosti to bol najväčší rozdiel medzi továrňou a satelitom.

Je to pre nás neuveriteľný pocit pretekať s továrenskými chlapcami. Viñales a Rossi určite skončia v šampionáte pred nami. Ale to, že ich občas dokážeme poraziť, je pre všetkých viac vzrušujúce.

Ako povedal Valentino, po Katalánsku bol takmer mimo boj o titul a Pedrosa bol jeho súčasťou. O preteky neskôr je, ako si ľudia myslia, mimo a Valentino je späť.“