Minulý víkend sme mali možnosť vidieť aj u našich susedov  najrýchlejšie motorky na svete, pretože sa celý šampionát MotoGP presunul na preteky do Brna. Jazdiť na top motorke MotoGP znamená, že sa pretekár preháňa na stroji, ktorého cene je okolo 2 miliónov Eur Prečo sú tieto motorky tak drahé?

  1. Ručne postavené

„Motorky MotoGP sú prototypy, ktoré využívajú najnovšie technológie, ktoré sa v motocyklovom priemysle vyskytujú,“ hovorí Julian Thomas z Ducati. K tomu dodáva Bob Starr z Yamahy „Všetky tieto  motorky sú ručne postavené. Každý motor je individuálne vytvorený, čo prináša veľké zvýšenie nákladov.“

  1. Exkluzívne diely

Pre motorky MotoGP je vyrábané len obmedzené množstvo dielov , čo samozrejme ovplyvňuje náklady ako také. „Keď vyrábate CBR1000RR, tak sú to tisíce dieľov vo veľkých sériách, ako napr. tlmiče, brzdy atď., takže sa cena jedného kusu výrazne zníži,“ hovorí Livio Suppo, tímový šéf Repsol Hondy.

Aj keď fabriky používajú externé diely od ďalších spoločností, ako je napr. tlmenie od Öhlins. Öhlins musí ale tiež vynaložiť nemalé úsilie na vývoj, pretože aj ich niektoré základné špecifické diely ú produkované a vyladené konkrétne pre každého jazdca.

ohlins-tlumeni-motorka-motogp-2015-brno-czechgp

Bežní užívateľ môže utratiť okolo 2,6 tis. až 13 tis. Eur, aby si zdokonalil svoju prednú vidlicu, keď použijú Öhlins alebo inú značku. Náklady na prednú vidlicu pre Yamahu MotoGP sú podľa Starra okolo 93 tis Eur.

Najdrahšou vecou na motorke je samozrejme motor. Motor do Hondy RC213V má cenu takmer 200tis Eur.

„Motory sú navrhnuté tak, aby prinášali špičkový výkon a zároveň boli spoľahlivé v čo možno najviac pretekoch,“ dodáva Starr. Motory sú pred zahájením sezóny zaplombované a nesmie sa na nich robiť žiadne zmeny. Každý pretekár  továrenského tímu, ktorý nemá výnimku špecifikácie Open, môže počas sezóny použiť maximálne 5 motorov.

  1. Drahé materiály

Aby bola motorka veľmi silná a zároveň ľahká a vydržala celkový nápor, využíva sa veľa exotických a drahých materiálov, ako je titan, horčík a uhlíkové vlákna, ktoré sú používané od motorov, podvozkov, bŕzd až po kapotáže. Diely vyrobené z uhlíkových vlákien sú 10 krát drahšie ako z oceli. „Napríklad produkčná kapotáž je vyrobená z ABS (plast), ktorý je v cene centov, zatiaľ čo  MotoGP motorky používajú karbónové diely, ktoré sú niekoľkonásobne drahšie,“ hovorí  Livio Suppo.

  1. Technológie

V motorkách MotoGP sú samozrejme najnovšie technológie, ktoré v bežných motorkách nenájdeme. Začalo to napr. pneumatickými ventilmi, teraz  nastupujú bezstratové prevodovky, ktoré umožňujú hladké radenie bez použitia spojky. Motorky majú bežne 30 – 40 senzorov, ktoré zbierajú dáta o tlmení, jazde, brzdách, teplote všetkého možného aj výfuku, tiež senzory na sledovanie naklonenia sa a ďalšie, hovorí Thomas z Ducati a potvrdzuje to aj Suppo z Hondy. Všetky dáta sú potom po tréningu a pretekoch  stihnuté a analyzované.

  1. Opotrebenie

Väčšina dielov na motorke MotoGP sú používané za extrémnych podmienok a to aj napriek tomu, že sú zo špeciálnych materiálov, tak moc nevydržia, takže sa musia na každý výjazd na dráhu vymeniť. Najlepším príkladom sú pneumatiky, ktoré oproti cestovným na sériovej motorke vydržia len jeden výjazd na dráhu. Pneumatiky sú mäkšie, majú iné zloženie, ktoré umožňuje skvelú priľnavosť pri veľkom naklonení sa, a znesú aj vyššiu teplotu, ale majú výrazne kratšiu životnosť.

Ani tak vysoká cena motoriek však nezahrňuje všetky náklady na výskum a vývoj, hovorí  Thomas a Starr. Pokiaľ by sa toto všetko započítalo, tak by cena exponenciálne vzrástla. V tomto zmysle sú to „motorky k nezaplateniu“, hovorí Thomas.

Aj napriek tomu, že sú to špeciálne motorky, stále to v továrňach  berú „motorka ako motorka“, hovorí Livio. „Je tu veľa vecí, ktoré sa môžeme naučiť a je tu neskutočne veľa informácií, ktoré si vymieňame  medzi produkciou a pretekmi  a naopak.“

Napríklad spotreba paliva je v MotoGP kľúčovou otázkou, pretože továrne tímy sú obmedzené na 20 litrov paliva pre preteky „Výrobná technológia Hondy je v otázke spotreby paliva veľmi dobrá a je pre pretekanie  veľmi užitočná,“ hovorí  Livio. „Zatiaľ čo vrcholová elektronika v motorke MotoGP je dobrým základom elektroniky pre budúce produkčné motorky.“

scott-redding-motorka-motorka-motogp-2015-brno-czechgp

Tieto motorky sa samozrejme nedajú kúpiť, ale každý si môže zaobstarať stroje, ktoré z nich vychádzajú. Honda nedávno predstavila model RC213V-S, ktorý je založený na RC213V, ktorá pretekala  v Grand Prix v roku 2012 a v ďalších dvoch rokoch z nej vyšli motorky, na ktorých Marc Marquez získal dva tituly majstra sveta. „Až na pneumatické ventily a inú prevodovku je to rovnaká motorka,“ hovorí Livio. Kvôli použitiu na ceste bol ale upravený výkon, takže má len 159 koní proti viac ako 250 koňom, ktoré má motorka MotoGP. Aj napriek tomu nie je RC213V-S pre masovú produkciu a ide len o limitovanú edíciu 200 kusov. Jednu z nich si už objednal aj Marc Marquez, ktorý chce výrobný kus č. 93.

Keď sa pozrieme k Yamahe, tak ona tento rok predstavila novú YZF-R1 a R1M. Jak hovorí  Starr, tak táto motorka získala veľa elektroniky z motorky MotoGP. Ide o motorku, ktorá je pripravená k jazde ako na cestách, tak na pretekárskej dráhe. Z rôznych elektronických pomôcok získala kontrolu štartu (launch control), anti-wheelie, quickshifter, kontrolu šmyku a jednotku GPS, ktorá umožní presnejšie merať čas na kolo, získala pokročilú IMU jednotku, ktorá spolupracuje s gyroskopom a akcelerometrom, takže má presné údaje o pohybe motorky. Proti RC213V-S je ale nezrovnateľne lacnejšia. Aj základná verzia R1 nebola moc ochudobnená a má rovnakú IMU.

V podstate si môžu fanúškovia MotoGP obstarať motorky, ktoré majú blízko k  tým, ktoré obdivujú na pretekárskych okruhoch, zatiaľ čo napríklad fanúškovia Formule 1  o tomto môžu  len snívať.