Obľuba okruhového jazdenia medzi motorkármi stále rastie. Asi takmer každý majiteľ športového motocykla a nielen toho športového, má niekedy chúťky vyskúšať si jazdu na veľkom pretekárskom okruhu, kde sa preháňajú napríklad jazdci šampionátu MotoGP. Nájsť si na bežnej ceste fajn miesto, kde sú pekné zákruty a malá premávka, sa síce dá, ale stále je tu veľa rizík a tá atmosféra na skutočnej pretekárskej dráhe je jednoducho úplne iná. A kde inde skúsiť dostať motorku „legálne“ na hranice možností než práve na okruhu?

V dnešnej dobe je okruhové jazdenie hodne populárne. Pre prípadných záujemcov sú tu možnosti ako voľné jazdy, ktoré usporadúvajú priamo samotné okruhy, alebo sa dá využiť služieb niektorých z množstva agentúr. Tie usporadúvajú ako voľné jazdenia pre úplných začiatočníkov, tak aj preteky pre skúsených jazdcov, kde sa na trati  často môžete stretnúť s ostrieľanými profesionálmi z šampionátov ako je napr. Alpe Adria alebo z českého road racingu.

Naši kolegovia z britského webu therideadvice.com spísali sedem bodov, ktoré by podľa nich mal každý záujemca o okruhové jazdenie zvážiť. A pretože sám jazdím už niekoľko rokov vlastne len po okruhoch v rámci najrôznejších agentúrnych a hobby pretekov, tak ku všetkému poviem aj svoj názor na vec.

1. Ako sa na okruh dopraviť

Nie všetci z nás majú to šťastie vlastniť dodávku alebo vozík za auto, čo je rozhodne ten najpohodlnejší spôsob, ako motorku na okruh dopraviť. Hlavným dôvodom, prečo zvoliť tento spôsob dopravy, je únava. Verte, alebo nie, ale jazda na okruhu je náročná a následná cesta na motocykli domov by mohla byť aj nebezpečná. Ďalším dôvodom je možnosť pádu, po ktorom môže byť motocykel tak zničený, že na ňom nepôjde odísť domov.

Cestnémotorky – S prvým bodom sa plne stotožňujem. Kto na motorke nejazdí, si povie, že si len vozíte prdel na motorke, tak čo je na tom náročného? Ale opak je pravdou. Jazda na pretekárskom okruhu je naozaj fuška, a pokiaľ sa budete zúčastňovať celodenného jazdenia, tak na konci dňa budete naozaj slušne rozbití. Keď si spomeniem na tohtoročný Slovakia ring, kde bolo asi skoro päťdesiat stupňov, tak si fakt neviem predstaviť, že by som po 6×20 min v sedle + preteky ešte sadol na motorku a šiel na nej domov.

DSC_1930-1280x857

2. Chráňte svoj bajk

Mnoho ľudí používa na motocykloch tzv. padáky, alebo najrôznejšie padacie protektory, ktoré by mali eliminovať škody behom prípadného pádu. Pri voľbe “padákov” by ste ale mali byť opatrní. Pri páde na okruhu, keď motocykel zíde z asfaltu do trávy alebo štrku, kde sa padák zaryje do zeme, sa môže motocykel roztočiť a nakoniec utrpí viac škody, než keď by sa len šmýkal  po boku. Preto sa vyplatí zakúpiť drahšie a prepracovanejšie padáky, ktoré sú z takých materiálov, ktoré by sa mali v takej situácii odlomiť a predísť tomu, že spôsobí viac škody než úžitku.

Cestnémotorky – O tomto bode sa dá hodne polemizovať. Každý pád či už na bežnej ceste, alebo na okruhu je iný. Osobne ale na motorke padáky mám a moja skúsenosť je zatiaľ len dobrá. Behom pádu, ktorý som absolvoval tento rok na Slovakia ringu, sa motorka síce roztočila po zošuchnutí sa do štrku, ale v podstate veľa škody na nej nebolo. Je pravda, že je ťažko povedať, kvôli čomu sa motorka v štrku roztočila. Mal som tam prevalenú nádrž, rozbité plexisklo, zničenú zadnú krovku a zlomenú stúpačku ale nič dôležité sa nepoškodilo. Vzhľadom k tomu, že to bol pád na pravú stranu, padák to pochytal. Sú ale prípady, kedy padáky naozaj viac uškodili, než aby pomohli. Preto, keď sa rozhodnete padáky na motorku zakúpiť, nesiahnite hneď po tom najlacnejšom. Pozrite sa radšej po nejakom overenom výrobcovi, ktorý má už s výrobou skúsenosti.

3. Zoberte si nejaké náradie

Nechoďte na okruh s predpokladom, že vaša motorka bude vždy dokonale fungovať a nič nebude potrebné upraviť. Okrem sady náradia, ktorá je vo väčšine motoriek, si so sebou radšej vezmite ďalšie kľúče, poistky, šrobováky, kliešte a ďalšie veci, ktoré by sa mohli hodiť. Bola by totiž škoda kvôli nejakej drobnosti prísť o nejaké jazdy alebo prípadne o celý deň jazdenia.

Cestnémotorky – S tretím bodom tiež nejde nesúhlasiť. V prípade, že idete len na jednu voľnú jazdu, tak by som nejaké náradie asi nejak neriešil. Pokiaľ ale s nejakou agentúrou vyrazíte na celý deň na okruh, je fajn so sebou nejaké náradie mať. Ja osobne toho so sebou vozím čo možno najviac, ale aj tak občas potrebujem to, čo práve nemám. Aj tak časom každý zistí, že čo asi potrebuje. Ja mám rôzne náradie už štandardne nachystané v prepravnom boxe, takže potom nie je problém sa rýchlo naložiť, bez toho aby sa človek naháňal a hľadal každý kľúč. A čo už som sa stihol naučiť je, že lepiacej (“americkej”) pásky nie je nikdy dosť! 😀

yato-xxl-sada-naradi-216ks-2--1146

4. Zbavte sa zrkadiel a smeroviek

Na rozdiel od bežnej premávky by ste sa na okruhu mali sústrediť len na dianie pred sebou. Spätné zrkadlá budú odvádzať vašu pozornosť a nebudete sa sústrediť na brzdné body a na ideálnu stopu. Nemajte obavy o tých, čo jazdia za vami. Držte si len svoju stopu a rýchlejší jazdec, ktorý sa blíži zozadu, si ideálne a bezpečné miesto na predbehnutie nájde sám. Na väčšine okruhov po vás budú vyžadovať odmontovanie zrkadiel, alebo minimálne ich prelepenie páskou.

Cestnémotorky – Minimálne sklopenie, ale ideálne úplné odmontovanie zrkadiel je úplný základ pre jazdu na okruhu. Pozerať do nich behom jazdy len odvádza pozornosť a prípadné vyhýbanie rýchlim jazdcom, ktorí vás doženú, by bolo hodne nebezpečné. Spoločne so zrkadlami odporúčam odmontovať aj smerovky a poprípade všetko čo ide. Na okruhu vám sú úplne k ničomu a pri prípadnom páde sú to len drahé položky navyše a verte, že občas padnú aj ľudia so sériovkami a potom prípadné škody po odmontovaní týchto vecí sú nižšie.

DSC_1979

5. Zoberte si spotrebný materiál

Pokiaľ sa rozhodnete pre častejšie jazdenie na okruhu, vozte so sebou základné náhradné diely, ako sú spojkové alebo brzdové páčky. Jedná sa o lacné položky, ktoré najčastejšie aj pri ľahkých pádoch prichádzajú k úhone. Nie je nič horšieho, než keď prídete o celodenné jazdenie kvôli dielu, ktorého výmena zaberie sotva 20 minút a stojí pár eúr.

Cestnémotorky – Pre niekoho, kto ide na okruh na jedinú dvadsať minútovú jazdu, je asi zbytočné, aby so sebou vo vrecku mal náhradné páčky. V prípade, že ale okruhy navštevujete alebo plánujete častejšie navštevovať, je toto rozhodne nutnosť. Riadidlá, páčky, stúpačky, doštičky, skrutky ktoré sa s obľubou strácajú, toto všetko je skutočne spotrebný tovar, ktorý sa vyplatí voziť so sebou navyše. Tiež už som zažil deň, kedy sa kolegovi v prvej jazde zlomila stupačka, mali sme ju však so sebou, tak behom pár minút bola prehodená a mohlo sa jazdiť ďalej. Keby sme ju nemali, bolo by dojazdené. Je pravda, že väčšinou na agentúrnom jazdení, agentúra, ktorá toto jazdenie zabezpečuje, zabezpečí aj nejakého predajcu s príslušenstvom, ale to ešte neznamená, že tento predajca bude mať určite konkrétny diel so sebou na sklade, najmä ak jazdíte na nie príliš často používanom okruhovom náradí 🙂

6. Skontroľujte si svoju motorku

Vaša motorka bude na okruhu omnoho viac namáhaná než na bežnej ceste. Mala by teda po technickej stránke byť v dobrej kondícii. Vyplatí sa pred jazdou na okruh skontrolovať aspoň základné veci, ako je napnutie reťaze, funkčnosť spojky, plynu, bŕzd. Skontrolovať všetky skrutky, či nie je nikde nič povolené.

Cestnémotorky – Táto rada sa asi ani netýka len okruhového jazdenia. Motorka by mala byť v dobrom technickom stave aj na bežnej ceste. Pokiaľ viem, že sa spojka šmýka, brzdy po pár minútach jazdy vädnú, tak je zbytočné hrnúť sa na okruh, kde sa na všetko jednoducho potrebujete na 100% spoľahnúť. Ale pri takejto kontrole sa dá nájsť pár malých problémov, ktoré idú síce ľahko napraviť, ale na okruhu vám môžu zbytočne priniesť viacej starostí a ukradnúť z času, ktorý môžte tráviť oveľa príjemnejšie. Odporúčam však, robiť takúto kontrolu skôr ako v čase nakladania motorky na príves, kedy už nie je veľa času nazvyš, stalo sa mi, že som síce deň pred odjazdom motorku kontroloval, ale zistil som, že sa mi rozpadlo čidlo teploty chladiacej kvapaliny a deň pred odjazdom už ťažko na konkrétnu motorku také zoženiete. Takže som musel improvizovať v strese a domácky spravená oprava mi pri nakladaní zabrala veľa času.

DSC_2053

7. Zaobstarajte si dobré pneumatiky

Vaše staré cestovné pneu, ktoré majú najazdené už 20 000 km a vďaka vzorku, ktorý už takmer zmizol, sa začínajú podobať slicku, nebudú tou najlepšou voľbou. Je dôležité, aby aj vaše pneumatiky boli v dobrom stave, pretože budú musieť držať váš motocykel v náklonoch a vo vysokej rýchlosti. Štandardné športové pneumatiky, ktoré sú bežne k zakúpeniu, viac než bohate stačia drvivej väčšine jazdcov. Pred jazdou na okruhu môžete bez obáv trochu znížiť tlak v pneumatikách.

Cestnémotorky – Pneumatiky sú asi najviac riešené téma behom okruhového jazdenia. Čo sa týka tlaku v pneumatikách, tak sa vôbec nebudem púšťať do nejakého konkretizovania, koľko by ste mali fúkať predok a koľko zadok. Pre začiatok by som dal na predpísaný tlak od výrobcu danej pneumatiky, pretože každá značka predpisuje iné hodnoty. Až potom po niekoľkých jazdách, by som tlak prípadne upravil podľa toho, ako sa behom jazdy cítim a ako sa guma opotrebováva. Keď ale vidím, že na okruh príde niekto na cestovných pneumatikách, ktorým už v strede takmer vidno plátno a ide ich tzv. „dojazdiť na okruh“, pretože boky sú ešte v pohode, tak to je podľa môjho názoru takmer sebevrah. Vždy radšej utratím o stovku viac na dobrých gumách, než potom platiť opravu zničenej motorky po páde. Takisto by som odporúčal, kto si ide zajazdiť na okruh na celý deň či dva a má na motorke obuté nejaké turistické alebo športovo turistické pneumatiky, tak radšej ich prezuť za niečo športovejšie, pretože najmä pri vysokých teplotách, z týchto gúm “mäso” viditeľne ubúda po každej jazde a je škoda ich za jeden či dva dni úplne zničiť. Sám to mám vyskúšané a taktiež som to veľakrát videl u iných jazdcov.

Pokiaľ ste fanúšikmi rýchlej jazdy a s obľubou sledujete preteky MotoGP, WSBK alebo akékoľvek ďalšie, tak vám rozhodne odporúčam jazdu na okruhu skúsiť aj na vlastnej koži. Tú atmosféru, ktorá na vás na skutočnom pretekárskom okruhu sála, nenájdete nikde inde. V dnešnej dobe už navyše nie je problém skúsiť si jazdu tam, kde pretekajú vaši obľúbenci, a ani to už nestojí celú výplatu. Je ale potrebné sa na také jazdenie vždy trocha pripraviť, aby na vašej motorke všetko fungovalo a vy ste si mohli jazdu naplno užívať.