Miro Laki Sloboda dlhé roky preháňal motorky po okruchu, mimo iného aj v seriály Alpe Adria, a tom čase s trávenom v bezpečí uzavretých okruhov sa vydal na cestu prírodnými okruhmi. Aká to bolo ísť z cesty na okruh a nedávno z okruhu na cestu, sme sa ho spýtali po víkendových pretekoch na prírodnom okruhu v Terlicku.

Veľa z našich čitateľov ťa pozná, ale možno nie všetci, čo by si nám o sebe povedal, ako takú svoju charakteristiku?

Laki: „Odjakživa som miloval preteky a vždy som túžil pretekať, a keď už sa nám narodilo tretie dieťa a domček stál bolo načase si tento sen splniť, inak by som sa k tomu už asi nedostal“.

Svojou odpoveďou si načrtol moju ďalšiu otázku, kedy a ako si sa teda dostal k jazde na okruhu a pretekaniu?

Laki: „Bolo to myslím v r. 2006 keď som sa dostal prvý raz na okruh a v r. 2007 som zažil preteky na vlastnej koži prvý raz, premiéra bola na Pannonia ringu a pokračovalo to Trenčínom pretekmi RACE FOR FUN.“

Jazdil si už aj predtým na motorke? Prečo si začal na okruhu?

Laki: „Jazdil som po cestách, a nebolo peňazí na okruhy v tej dobe. Som bol rád, že som aspoň na cestách mohol jazdiť. Len každý rok som raz za čas spadol a bola nejaká tá škoda na motorke a väčšinou sa mi nič nestalo len škoda na motorke. A keď som sa rozprával s Martinom Klimičom o tom, že na dráhe to nie je tak drahé a nebezpečné keď spadneš, tak som si aj to uvážil a začal som tam chodiť s ním. Už vtedy mal dosť skúseností tak mi vedel dosť poradiť a to mi radil už pár rokov pred tým než som dal na jeho rady.“

Takže to bol, dalo by sa povedať, taký tvoj osobný tréner?

Laki: „Jasné, veľa som sa od neho v tých začiatkoch naučil a ani možno nevie.“ 🙂

Dôležitá otázka možno pre mnohých. Na čom si začínal?

Laki: „Na okruhu som začínal na APRILIA RSV TUONO 1000.“

Jazdil si s ňou na okruhu dlho? Bola to dobrá voľba na začiatok, alebo by si odporučil začínať s inou?

Laki: „Iná doma nebola 🙂 , a nejazdilo sa mi na nej zle, tak pre mňa to bolo fajn, nebola to moja prvá motorka, už som niečo z ciest mal najazdené aj na iných motorkách, ale keď som išiel prvý raz na okruh a aj pretekať, mal som práve túto a bola to zábava.“

To veríme. Asi 7 sezón si jazdil na okruhoch, ktorá sezóna bola tvoja taká najúspešnejšia?

Laki: „Táto :-). Aj keď nie je na konci, pod pojmom úspešná beriem ako to ide teraz, ako si to užívam.“

A na okruhu? máš za sebou niekoľko víťazstiev.

Laki: „Na Alpe Adrii sa mi podarilo niekoľko pódií, ale len v slovenskom hodnotení a ja milujem pretekanie a úspech pre mňa znamená keď si to naplno užívam a zdravý idem domov.“ 🙂

Tak to má byť! A čo ťa presvedčilo prejsť z okruhového pretekania na Road racing? Road racing jazdíš už druhú sezónu že?

Laki: „Komunikoval som s chalanmi čo sme sa stretli ešte v Trenčíne a slovo dalo slovo, že nech si to niekedy idem vyskúšať, že ako ma poznajú, bude sa mi to páčiť, a nemýlili sa. Bol som najprv ako divák v Hořiciach a tam je to jednoducho top a tie som si nechal až na tento rok a bol som sa tam aj druhý raz pozrieť, je to nádherne aj pre diváka. Tak ma to chytilo a bol som potrénovať na Slovakia ringu a bolo to nudné, bol som taký nijaký. Vrátil som sa na ďalšie preteky Road Racingu a hneď som tam ožil, či už je to atmosféra, ľudia okolo ako pretekári a pretekárky, ich rodiny a mechanici, tak aj tá jazda sama o sebe je veľmi vzrušujúca, aj keď to má svoje mínusy. Keď si to raz človek zamiluje, len tak sa toho nevzdá.“

Spomínaš aj mínusy, aké to sú? Len nebezpečie, alebo aj niečo iné?

Laki: „Len to, že sa tam chyby neodpúšťajú.“

Na začiatku si spomínal, že najúspešnejšia sezóna je práve táto. Ako z tvojho pohľadu táto sezóna prebieha?

Laki: „Tak okrem mojich premiérových Hořic sa mi darí držať sa v top ten a to už som spokojný a pomaly sa ďalej zlepšujem, čo je super, už tie okruhy idem druhý raz, tak sa mi oveľa lepšie jazdí. Keď tam sú dva merané tréningy a preteky, tak som bol v nevýhode minulý rok a tento to dobieham. Veľmi dobré rady dostávam aj od jazdcov, najviac rád dostávam od Mareka Červeného, ktorý aj vedie tento šampionát.“

Je pravda, že progres u teba vidieť je. Piaty v Kopčanoch, v Terlicku vo voľnej do 600 si skončil 9. a v Grand Final dokonca 3. v šesťstovkách! Aký to bol pre teba víkend?

Laki: „Bolo to ťažké, už v piatok sme prišli a už som mal za sebou náročný pracovný týždeň, veľa fyzickej práce tak som sa necítil príliš fit, ale inak sme ten náročný víkend „doklepali“ do krásneho záveru.“

Čo hovoríš na trať? Vyhovovala ti, alebo aký typ trate máš radšej?

Laki: „Mám radšej trate kde nie sú tak dlhé rovinky, ale všetci sme išli po tej istej trati 🙂 . Len niektorí mali viac smoly ako ja a nevydržala im technika. čo ma mrzí, ale nabudúce sa môže niečo pokaziť zasa mne. To tiež patrí k tomu, aj ten kúsok tohto štastia, a na tejto trati sa mi veľmi páči pasáž dolu mestom a retardér na štadióne. A samozrejme fanúšikovia sú tam.“

Na ktorých pretekoch ťa túto sezónu ešte uvidíme a na ktoré preteky sa tešíš najviac?

Laki: „Teraz čakám na oficiálne potvrdenie divokej karty na IRRC Hořice a ešte pôjdem Dymokury, pôjdem si potrénovať s Dafit Filla racing agency a ešte rozmýšľame, že dáme s partiou minimálne jeden raz Pannónia ring a ak sa podarí aj Brno. A samozrejme ak to všetko dopadne ako má, sa najviac teším na Hořice, kam pozývam každého fanúšika pretekov, ja tam pôjdem aj keby som nemal ísť jazdiť.“

Keď si spomenul tréning na okruhu, uvidíme ťa ešte niekedy aj v nejakých „okruhových“ pretekoch? Alebo si už nebudeš kaziť chuť?

Laki: „Nikdy nehovor nikdy. Určite keď sa bude dať, pôjdem si zapretekať na okruh, predsa len nie je kde by som mohol inde trénovať na motorke. Teraz som bol s nemeckou agentúrou na Pannónia ringu na tri dni a bolo super. Ako bonbónik sme mali na záverečný deň ešte preteky na 16 kôl a v sobotu len 8, tak som si perfektne zatrénoval.“

To je dobrá správa pre fanúšikov a pre tých, čo ťa radi stretnú aj na okruhových dňoch! Taktiež si spomínal, že na pretekoch, aké boli posledný víkend, zohráva veľkú úlohu technika. Sú veľké rozdiely v technike medzi pretekármi? A je potom v pretekoch cítiť ten rozdiel?

Laki: „Ťažká otázka. Ale bolo to vidieť. Aj to je umenie naladiť mašinu na preteky a patrí to samozrejme k tomu.“

Čo sa týka fyzičky, alebo aj psychiky, treba sa nejako špeciálne pripravovať na road racingové preteky?

Laki: „Psychicky to máš v sebe. Ale fyzicky to je „makačka“, tak to určite treba. Chodím behávať, jazdím na bicykli do práce a posilňovňa s Paťom Páleníkom, ktorý ma pripravuje na to, čo potrebujem a cvičím aj jogu.“

Je to náročnejšie ako na okruhu? Predsa len sa môže zdať, že na okruhu ťaháš podvedome viac, keďže je to bezpečnejšie.

Laki: „Tak na RR je to fyzicky náročnejšie. Teda aspoň pre mňa a čo sa týka bezpečnosti, na RR nie je veľa priestoru na chyby.“

Pozýval si všetkých do Hořic na IRRC. Kedy sa tieto preteky konajú?

Laki: „Konajú sa 22. -23. augusta.“

11822606_1038731389478031_1102524644705854859_n

Všetci ťa volajú Laki. Ak to nie je tajné tak prečo, ako vznikla?

Laki: „Vždy som mal nejakú nehodu a nikdy sa mi nič nestalo, vždy si to len motorka odniesla, a okrem toho som lakýrnik a laky je podobné, tak som to dal nespisovne.“

A posledná otázka. Chcel by si niečo odkázať svojim fanúšikom a čitateľom?

Laki: „Chcel by som poďakovať synovi Alexovi, mechanikom Jurajovi, Paťkovi a Milanovi Murgašovi a Maxxovi, a rád uvidím fandiť fanúšikov na okruhu.“

Ďakujem Laki za rozhovor a prajeme ti nech sa ti darí v pretekoch na motorke a aj mimo nej!

Laki: „Ďakujem a vám všetkým tiež.“