Ahoj Jakub, niet pochýb, že to bol veľmi náročný víkend v Laguna Seca,… Ako sa ti v Amerike celkovo páčilo?

„Samozrejme jednoduchý víkend to nebol, ale s tým som počítal. Je ťažké ísť na inej motorke a novom okruhu. A to, čo iní robia v testoch pred sezónou, robiť počas pretekárskeho víkendu. Každopádne sa mi v Amerike veľmi páčilo, ostatne ako vždy a Laguna Seca je skvelé miesto. „

Tiež v Lagune si išiel prvýkrát, ako sa ti trať páči a čo slávna Vývrtka?

„Keď som si to vo štvrtok prechádzal, vyzeralo to veľmi divoko, ale na motorke to je úplne iné. Rozhodne by som teraz tento okruh radil medzi svoje obľúbené, má charakter, ktorý sa mi páči, a je to jazdecky veľmi zaujímavá trať. Vývrtka je naozaj veľký padák z kopca, ale na motorke to nie je tak hrozné 🙂 „

Ako na teba po tých rokoch znovu dýchla atmosféra WSBK paddocku?

„Bolo to zvláštne byť po toľkých rokoch v paddocku, kde som strávil veľa času. Sú to viacmenej rovnakí ľudia, takže bolo super byť späť a bolo aj fajn vidieť, koľko ľudí ma vidí rado späť.“

Čo fanúšikovia?

„Fanúšikovia v Amerike sú celkovo veľmi ústretoví a tým, že mám za sebou bedňu v Milleri, tak bolo veľa ľudí, ktorí za mnou prišli s tým, že tam boli a sú radi, že idem u nich v Lagune. Celkovo to bolo naozaj príjemné!“

Na motorke si bojoval s elektronikou, takže si sa nemohol asi úplne 100% zamerať na zájdený čas, i tak si od piatku stiahol viac než tri sekundy…

„Tím má už nejaký čas druhú motorku s elektronikou Magneti Marelli, ktorú ale nemali kedy vyskúšať, takže sme sa rozhodli skúsiť to v piatkovom prvom tréningu. Bohužiaľ aj napriek asistencii Yamahy motorka nefungovala, nechcela radiť, nezmyselne obmedzovala výkon, proste katastrofa. Ale tento systém je na takej úrovni, že sprevádzkovať to by nebola otázka chvíle. Navyše by k tomu musel byť priamo niekto z Yamahy a tí, logicky, nemali čas. Teda sme všetko opäť prestavali na elektroniku YEC, čo je vlastne sériová elektronika. Tam už všetko fungovalo správne, ale samozrejme motorka s ňou má oveľa menší výkon. Nastavenie motorovej brzdy je veľmi základné, anti wheelie funguje tak, že som to radšej nepoužíval, a kontrola trakcie mi skôr spôsobovala problémy, takže som ju mal celý víkend vypnutú.“

Ako si sa inak na Yamahe cítil?

„Od piatku som bojoval s tým, že motorka nechcela zatáčať a držať stopu, predovšetkým v rýchlejších zákrutách, a to je v Lagune celkom zásadný problém. Až na nedeľný warm up sme urobili zmenu, ktorá tomu pomohla, ale samozrejme už nebol priestor prispôsobiť tomu zvyšok motorky, čo sa aj prejavilo v pretekoch. Od polovičky pretekov, kedy zadná guma stratila grip, začal som v nájazdoch strácať zadné koleso a motorka opäť nechcela ísť tam, kam by som chcel. Pri tejto R1 to tak všeobecne je, že ak nemáš grip vzadu, motorka nezatáča.“

Ako boli v tíme spokojní a ako ty?

„Splnil som na 100% to, čo sa po mne chcelo, a pomohol som vo vývoji motorky. Môj predchodca vedel zájsť rýchle kolo, ale v pretekoch to vždy dopadlo tak, že po pár kolách odstúpil s tým, že mu to kĺže a alebo to nejako dokrúžil napríklad o niekoľko sekúnd na kolo pomalšie. Ja som celé preteky išiel celkom stabilné časy, čo bolo dobré. Samozrejme nemôžem byť spokojný s tým, že „krúžime“ na posledných pozíciách, ale tím i ja vieme, že s motorkou, ktorá bola k dispozícii, sa o veľmi viac zvládnuť nedalo. Mirco (Guandalini) mi ale sľúbil, že ak by som mal ísť niekedy zase, pripraví motorku, s ktorou sa bude dať bojovať o Top10.“

Maximálku si mal o 20 km/h nižšiu než chlapci na čele, to sa potom ťažko drží krok. Asi si možno tak trochu prežil ten pocit, čo má Ondro Ježek od začiatku roku, že?

„To je samozrejme ťažké. Keď by som to mal k niečomu prirovnať, motorka je, čo sa motora a elektroniky týka, skôr superstock než superbike. Ale ako som už povedal, s tým sa počítalo, aj keď sme si mysleli, že rozchodíme Magneti Marelli, čo by bola veľká zmena. Je to elektronika, ktorá má aktívnu motorovú brzdu, kontrolu trakcie, launch control a pod. Ja som všetko musel ísť nielen s menším výkonom, ale aj „na ruku.“ Ondro to nemá ľahké, jeho motorka síce bola rýchlejšia ako moja, ale myslím si, že ja som na tom bol zase o niečo lepšie s podvozkom. Ale snáď sa to u Ondroa zlepší a bude môcť jazdiť o niečo viac vpredu.“

Mali ste s Ondrom čas prehodiť pár slov?

„Jasne, mali sme box vedľa seba, takže sme sa videli celkom často. A samozrejme sme si celý víkend robili srandu, že si tam ideme svoj český majstrák a Alpe Adria 🙂 Len keby niekto blbo pochopil moju poznámku v prenose, nebola to urážka AA, ale vtip na naše súkromné preteky s Ondřejom.“

A čo s ostatnými?

„Stretol som sa s väčšinou jazdcov a so všetkými sa porozprával, predsa len sa nejaký piatok poznáme a nejaké preteky sme spolu odjazdili.“

Keby by bola zase príležitosť ísť WSBK, šiel by si do toho znovu?

„Asi nie za súčasných podmienok, úprimne necítim sa na to bojovať o predposledné miesto a počas víkendu boli chvíle, kedy som si hovoril, či mi také trápenie za to stojí. Každopádne, ako som už spomenul, Mirco vraj nabudúce pripraví motorku na Top 10 … tak uvidíme 🙂 „

Za dva týždne sa ide ďalšie kolo BSB v Brands Hatch. Dáš si teraz nejaký odpočinok?

„Kdeže, až sa vrátim domov, tak okrem rodiny bude treba dohnať nejaké resty za 2 týždne mimo domova a budem sa venovať tréningu.“ 

Tentokrát pôjdete rozloženie GP, takže to nebude ďalšia jazda na horskej dráhe? 🙂

„To práve bude, Brands Hatch je celkom z kopca a do kopca. Ale teším sa tam, je to trať, ktorú mám rád, a dúfam, že sa nám podarí vylepšiť problémy z minulého víkendu a zase sa posunieme o niečo viac dopredu. „

Jakub, vďaka za rozhovor a nech sa ti darí!