Michael van der Mark v tohtoročnej sezóne prvýkrát zasadol na Yamahu YZF-R1 v tíme Pata Yamaha Official WorldSBK a po ôsmich kolách je 24 ročný holandský pretekár na siedmom mieste v hodnotení majstrovstiev sveta Superbike so 129 bodmi a celkovo získal tri štvrté miesta. Michael teraz pôjde s továrenským tímom Yamahy vo vytrvalostnom preteku Suzuka 8h. V ňom chce japonská značka získať tretie víťazstvo v rade a práve pred touto výzvou v čase po pretekoch WSBK na Laguna Seca, Michael odpovedal na niekoľko otázok.

Povedz nám niečo o doterajšom priebehu sezóny 2017.

„Je to moja prvá sezóna s tímom Pata Yamaha a bol to doteraz taký mix! Vedeli sme, že nebudeme okamžite bojovať o víťazstvo, takže sme sa hlavne zamerali na zlepšenie motorky. Úprimne, v zime sme veľa testovali a neurobili tak veľký progres, ale od druhého preteku na Phillip Islande sme začali robiť veľké kroky vpred a na motorke sme videli obrovský pokrok. Potom sme mali nejaké vzostupy a pády, ale každý víkend, každý tréning som bol rýchlejší a rýchlejší v adaptácii na R1. Myslel som, že sa na motorku adaptujem rýchlejšie a bolo pre mňa ťažké pochopiť, prečo to nebolo od začiatku. Teraz, keď zakaždým vyjdem na trať, som od začiatku rýchly a to znamená, že sa môžeme sústrediť na prácu na nastavení motorky.“

Čo bolo doteraz najlepšie v tejto sezóne?

„Výsledky začínajú byť lepšie a lepšie a želám si, aby som pre Yamahu získal stupne víťazov, ale je dobré vidieť, že robíme pokrok. Musíme len vymyslieť spôsob, ako zabezpečiť, aby sme mali rovnakú rýchlosť na každej trati. Jeden z najlepších okamihov bol v Misane, ale bol tam tiež jeden z mojich najhorších pretekov roka! Počas víkendu sme boli v pohode, mali sme dobré tempo. V prvom preteku som sa dostal v druhom kole do vedenia a kým som si nemyslel, že by bolo moje tempo nejako pôsobivé, odtrhli sme sa od všetkých ostatných. To ukázalo, aký veľký progres a pokrok sme urobili. Samozrejme, že je toto najlepšia vec roka, keď som viedol pretek 13 kôl. Okay, po tomto sme mali problém, ktorý šiel mimo nás, ale bolo dobré vidieť, že keď všetko funguje, ako má, môžeme bojovať o stupne víťazov.“

Tešíš sa na druhú časť sezóny?

„Zostávajúce trate sú naozaj pekné. Portimão je veľmi pekná trať a skutočne si tam jazdu užívam. Na ďalší okruh, na ktorý sa naozaj teším, je posledný pretek v Katare. Je to trať, ktorá naozaj vyhovuje našej motorke, a tím tú vlani získal skvelé výsledky. Je to rýchly a plynulý okruh a myslím, že toto bude jedna z najlepších tratí pre R1.“

Aké je to v továrenskom tíme Yamahy pri preteku Suzuka 8 hodín?

„Väčšina ostatných jazdcov svetových Superbikov mieri na dovolenku, ale Suzuka je pre mňa niečo oveľa lepšie. Je to tak veľká pocta tu pretekať, a keď sa vás opýtajú, či chcete pretekať za továrenský tím, je to ešte väčšia pocta, takže naozaj nemôžete povedať nie! Je to neuveriteľná skúsenosť. Hovorí sa, že je to osemhodinový vytrvalostný pretek, ale úprimne, je to skôr osemhodinový šprint! Keď ste na motorke, v tej vašej hodine na to tlačíte, ako najviac to ide a nakoniec, keď získate dobrý výsledok … taký pocit inde nezískate! Každý rok, v ktorom som išiel Suzuku 8 hodín, si potom hovorím „už nikdy viac“, je to tak ťažké! Ale potom, po pár týždňoch už začínam premýšľať o ďalšom roku a chcem to ísť znova. Niekedy si myslíte, že by bolo pekné .“

Aký je hlavný rozdiel medzi tvoju R1 v špecifikácii pre WSBK a R1 pre SUZUKU 8h?

„Je tu veľa rozdielov. Motorka je v endurance oveľa ťažšia, pretože máte väčšiu palivovú nádrž, a pneumatiky sú samozrejme iné. Myslím, že najväčšou zmenou je tá skutočnosť, že sme traja jazdci v tíme a musíme ísť na rovnakej motorke, takže nemôžete zmeniť jazdnú pozíciu alebo robiť nejaké ďalšie nastavenia, takže u všetkého sa cítite inak. Jednou z najťažších častí pretekania v endurance je to, že musíte nájsť kompromis. Tento rok som celkom o dosť vyššie ako moji tímoví kolegovia Alex Lowes a Katsuyuki Nakasuga, takže pre mňa bude trochu ťažšie ísť na motorke, ale je to tiež o tom byť konzistentní. Potrebujete na motorke zájsť čo najväčší možný počet kôl, pretože ďalší veľký rozdiel je spotreba paliva od začiatku vašej rozjazdy až do konca. Lepšie je teda spoznať, ako toto ovplyvní motorku a ako môžete byť rýchlejší.“

Môžete urobiť hattrick vo víťazstvo pre továrenský tím Yamahy?

„Mal som šťastie, že som predtým vyhral SUZUKU dvakrát, v rokoch 2013 a 2014, hneď prvýkrát, čo som tu jazdil. V posledných dvoch rokoch bola Yamaha tak silná a bola v preteku dominantná, takže cieľom všetkých v tíme je snažiť sa urobiť tri víťazstvá v rade! Bol by som tak hrdý na to vyhrať SUZUKU 8 hodín s týmto tímom. To je náš cieľ a tiež nie je toľko jazdcov, ktorí by tu trikrát vyhrali. Bolo by úžasné získať pre Yamahu tri víťazstvá v rade a tiež keby som získal pre seba tretie víťazstvo tohto preteku. Bol by to veľmi špeciálny pocit!“

Pretek Suzuka 8h, kde bude Michael van der Mark v akcii, sa pôjde cez víkend 28. – 30. júla 2017.